Történeti háttér és gyártás
A GE U25B dízelmozdony az amerikai General Electric Transportation Systems által gyártott dízel-elektromos mozdony. Gyártása 1959-ben indult, a General Electric újított megközelítése volt az akkori dízelmozdonyok piacán. A U25B volt az első „U-boat” családba tartozó mozdony, amely a General Electric belépője volt az amerikai vasúti dízelmozdonyok piacára. A mozdonyokat a megszületésétől kezdve a kazettákkal való könnyű szervizelhetőség és a megbízható teljesítmény jellemezte, amely számos vasúttársaság érdeklődését felkeltette.
Technikai jellemzők
A GE U25B dízel-elektromos mozdonyként üzemelt, amelyet egy dízelmotor hajtott meg, ami egy generátort működtetett, és ez viszont a vontatómotorokat látott el árammal. A mozdony 2,500 lóerős teljesítménye (kb. 1,864 kW) jelentős erőt biztosított a vasúti közlekedés számára. A tengelyelrendezése B-B, amely azt jelenti, hogy a mozdony mindkét forgóváza két-két hajtott tengelyt tartalmaz. A maximális sebessége elérhette a 113 km/h-t, amit a személy- és teherszállításban is hasznosítottak. Ehhez a mozdonyhoz nem jellemző a klímaberendezés vagy bármilyen automata ajtó, mivel elsősorban teherszállításra tervezték.
Szolgálati történelem
A GE U25B mozdonyokat széles körben alkalmazták az Egyesült Államok vasúttársaságai. Többek között a Union Pacific, a Southern Pacific és a Santa Fe is használta ezeket a mozdonyokat különféle vasúti szolgálatokban. A mozdonyokat elsősorban teherforgalomban hasznosították, de alkalmasak voltak személyszállításra is. Idővel az újabb és hatékonyabb mozdonyok megjelenésével háttérbe szorultak, és a 1970-es évekre sok egységet kivontak a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az Egyesült Államokban több helyen is találhatók megőrzött GE U25B mozdonyok, amelyek múzeumok részeként vagy nosztalgia vonatokban szolgálnak. Ezek a megőrzött példányok az Egyesült Államok vasúti történelmének egy fontos darabját képviselik, és értékes betekintést nyújtanak a dízelmozdonyok fejlődésébe.
Érdekességek és kulturális hatás
A GE U25B mozdonyok a vasúti rajongók körében is népszerűek, számos modellvasút-gyártó készítette el méretarányos másukat. A mozdony beceneve „U-boat”, amely a típusjelölésből és a kiegészítő „boat” szóból ered, ami nem a tengeralattjárókra, hanem a mozdony alkategóriájára utal. A GE U25B fontos szerepet töltött be a dízelmozdonyok fejlődésének korában, ami miatt a vasúti kultúra és történelem szerves részét képezi.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 2,500 lóerő (1,864 kW) |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 113 km/h |