GE U25C dízelmozdony

A GE U25C dízelmozdony a hatvanas évek jelentős szereplője volt, amely hatékonyságával és teljesítményével megújította az amerikai teherszállítást.

Történeti háttér és gyártás

A GE U25C dízelmozdony egy jelentős fejlesztés volt a General Electric részéről, amelyet 1963-ban kezdtek gyártani. A mozdonyt az amerikai vasúttársaságok igényeire szabták, hogy nagyobb teljesítményt és hatékonyságot nyújtson a teherszállításban. A típust az Egyesült Államokban a GE önállóan fejlesztette ki a dízelmozdonyok piacán való megerősödés érdekében.

A GE U25C mozdonyok gyártása 1963 és 1965 között zajlott. A megrendelők között olyan nagy amerikai vasúttársaságok is szerepeltek, mint a Northern Pacific Railway, a Pennsylvania Railroad és a Louisville & Nashville Railroad. Összesen 113 példány készült, amelyek elsődlegesen az amerikai piacot szolgálták ki.

Technikai jellemzők

A GE U25C dízelmozdony jelentős műszaki újításokat hozott a korai 1960-as évekhez képest. A mozdony dízel-elektromos hajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor által termelt energiát elektromos árammá alakítja, amely meghajtja a kerekeit.

  • Teljesítmény: 2500 lóerő
  • Tengelyelrendezés: C-C (hat tengely, mindegyik hajtott kerék)
  • Maximális sebesség: 113 km/h (70 mph)
  • Tömeg: körülbelül 180 tonna
  • Hossz: 19,81 méter
  • Magasság: 4,42 méter

Szolgálati történelem

A GE U25C mozdonyokat elsősorban nehéz tehervonatok vontatására használták. Az erős és megbízható mozdonyokat az Egyesült Államok különböző vasúttársaságai alkalmazták, amelyek a hosszú távolságú teherszállításokban látták hasznát.

A mozdony típust a 1980-as évekig használták, amikor is számos példányt kivontak a forgalomból, helyüket újabb, hatékonyabb és környezetbarátabb modellek vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GE U25C mozdonyok közül néhányat megőriztek, és múzeumi darabként vagy nosztalgia célokra használják őket. Az egyiket, a Northern Pacific 2523 példányt, a Montanai Bohunkus Vasúti Múzeumban őrzik, ahol a látogatók megtekinthetik.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U25C mozdony népszerű modellvasúti termék is lett, különösen az Egyesült Államokban, ahol a vasútmodellezők körében kedvelt téma a 1960-as és 1970-es évek dízelmozdonyainak világa. A mozdony egyedi kialakítása és jelentős teljesítménye miatt számos rajongót szerzett magának a vasútbarátok között.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2500 lóerő
Tengelyelrendezés C-C
Maximális sebesség 113 km/h (70 mph)
Tömeg 180 tonna
Hossz 19,81 méter
Magasság 4,42 méter

Hivatkozások

További információ a GE U25C-ról

Képek

Források: Wikipédia, Google