Történeti háttér és gyártás
A GE U30C egy dízelmozdony, amelyet a General Electric gyártott. A mozdonyt 1966 és 1976 között készítették annak érdekében, hogy megfeleljen a nagy teljesítményigényű vasúti szállítási feladatoknak. A mozdony kifejlesztésének célja az amerikai vasúthálózat növekvő teherszállítási igényeinek kiszolgálása volt. A mozdonyt több vasúttársaság is megrendelte az Egyesült Államokban, beleértve a nagyobb államvasutakat is. Összesen 606 darabot gyártottak belőle.
Technikai jellemzők
A GE U30C mozdony dízel-elektromos meghajtású, ami azt jelenti, hogy egy dízelmotor generátor segítségével elektromos energiát termel, amely meghajtja a kerekeket. A mozdony teljesítménye 3000 lóerő, és C-C tengelyelrendezéssel rendelkezik, azaz minden tengelye hajtott. A maximális sebessége 70 mérföld/óra (112 km/h). A mozdony hossza körülbelül 19,5 méter, magassága pedig 4,7 méter. Kapacitást tekintve kizárólag teherszállításra tervezték, így utasok szállítására nem alkalmas.
Szolgálati történelem
A GE U30C mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták, többek között a Union Pacific, a Burlington Northern és más nagy vasúti társaságok is alkalmazták őket teherszállítási feladatokra. A mozdonyok a nehéz tehervonatokat szolgálták ki, és a korszakuk egyik megbízható típusának számítottak. A forgalomból a kilencvenes évek végére fokozatosan vonták ki őket, részben az újabb, hatékonyabb modellek megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Néhány GE U30C mozdony megőrzésre került, és ma múzeumokban láthatók az Egyesült Államokban. Ezek a példányok fontos szerepet játszanak a vasúttörténet bemutatásában, és lehetőség nyújtanak arra, hogy a látogatók megismerjék a mozdonyok működését és történetét.
Érdekességek és kulturális hatás
A GE U30C mozdonyok a modellvasúti világban is népszerűek, több gyártó is készítette a mozdony kicsinyített változatát különböző méretarányokban. A mozdony jellegzetes formája és történelemi jelentősége miatt sok vasútmodell-rajongó kedvence.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Gyártási időszak | 1966–1976 |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Tengelyelrendezés | C-C |
Maximális sebesség | 112 km/h (70 mph) |
Hossz | 19,5 m |
Magasság | 4,7 m |
Példányszám | 606 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google