Történeti háttér és gyártás
A GE U33B dízelmozdonyt a General Electric (GE) fejlesztette ki az 1960-as években, hogy az amerikai vasúttársaságok igényeit kielégítse egy erős és megbízható tehermozdony formájában. A gyártást a GE 1966-ban kezdte meg. A mozdony kifejlesztésének egyik fő célja az volt, hogy a vasúttársaságok számára nagyobb teljesítményt nyújtó modelleket biztosítson, miközben megőrizte a korábbi modellekre jellemző megbízhatóságot és hatékonyságot.
A gyártás során a GE Schenectady, New York-i üzemében készült el a mozdony, és különféle amerikai vasúttársaságok voltak a megrendelők, köztük a Union Pacific és más nagyobb társaságok. A gyártási időszak 1966 és 1975 között zajlott, és összesen 137 darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A GE U33B dízelmozdony fő technikai jellemzői közé tartozik a dízel-elektromos hajtásrendszer, amely biztosítja a mozdony nagy teljesítményét és megbízhatóságát. A mozdony 3300 lóerővel rendelkezik, és B-B tengelyelrendezéssel készült, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két-két hajtott tengellyel rendelkezik.
A maximális sebessége körülbelül 112 km/h. A mozdony hossza meghaladja a 18 métert, és a súlya közel 125 tonna. Nincsenek utasférőhelyei, mivel tehermozdonyként szolgált. A fékrendszer sűrített levegős, ami a korabeli mozdonyoknál általános volt.
Szolgálati történelem
A GE U33B mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták teherforgalomban. A mozdonyok nagy teljesítményük miatt népszerűek voltak a nehéz teherforgalom kiszolgálásában, különösen a távolsági árufuvarozás területén. Az aktív használatuk az 1980-as évek végéig tartott, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból a modernebb dízelmozdonyok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely GE U33B példány megmaradt volna múzeumi szereplés céljából. A legtöbb mozdonyt selejtezték, és alkatrészként használták fel más járművekhez.
Érdekességek és kulturális hatás
A GE U33B mozdony az amerikai vasút történetének egy fontos korszakát képviseli, amikor a vasúttársaságok igyekeztek optimalizálni az áruszállítást. Bár a mozdony nem szerzett olyan nagy hírnevet, mint némely más típus, a rajongók és a modellvasúti közösség körében mégis ismert. Néhány modellvasúti gyártó készített kicsinyített verziókat belőle, amelyek kedveltek a vasútrajongók között.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 3300 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Maximális sebesség | 112 km/h |
Gyártási időszak | 1966–1975 |
Példányszám | 137 |
Fékrendszer | Sűrített levegős |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google