GE U50 dízelmozdony

A GE U50 dízelmozdony az 1960-as évek amerikai vasúti innovációinak egyik izgalmas példája, amelyet a General Electric tervezett a Union Pacific vasúttársaság számára, hogy hatékonyabbá tegye a teheráruszállítást.

Történeti háttér és gyártás

A GE U50 dízelmozdonyt a General Electric (GE) fejlesztette az Egyesült Államokban az 1960-as években. A mozdonyt kifejezetten a vasúti árufuvarozás igényeihez tervezték, válaszul a megnövekedett közlekedési igényekre. Az Amerikai Vasúttársaságok nagy teljesítményű, megbízható mozdonyokat kerestek, és a GE U50 megfelelt ezeknek az elvárásoknak.

A gyártás 1963-ban kezdődött, és a mozdonyokat főleg az Union Pacific és a Southern Pacific vasúttársaságok rendelték meg. A GE összesen 26 darabot gyártott ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A GE U50 egy dízel-elektromos mozdony, amely két 12-hengeres dízelmotorral rendelkezik. Ezek a motorok egyenként 2500 lóerős teljesítményt biztosítanak, így összesen 5000 lóerőre képes a mozdony. A mozdony tengelyelrendezése B+B-B+B, ami azt jelenti, hogy nyolc tengelye van összesen négy forgóvázban.

A maximális sebessége 112 km/h, és a méretek tekintetében közel 22 méter hosszú. Bár főként teherfuvarozásra tervezték, nincs utasférőhelye, hiszen nem személyszállításra szánták.

Szolgálati történelem

A GE U50 mozdonyok főként az Amerikai Egyesült Államokban, a Union Pacific és a Southern Pacific vasúthálózatán működtek. Az 1960-as évek végéig és az 1970-es évek elejéig üzemeltek, amikor is az újabb és modernebb mozdonyok megjelenésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. Az üzemi élettartamuk során a mozdonyok megbízható munkagépeknek bizonyultak a teherfuvarozásban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GE U50 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg múzeumi vagy nosztalgia célokra. Mindegyik mozdonyt selejtezték vagy szétszerelték, így napjainkban már csak történeti fotókon és dokumentumokban találkozhatunk velük.

Érdekességek és kulturális hatás

A GE U50 mozdonyok a mozdonyrajongók körében különös figyelmet kaptak a két dízelmotoros kialakításuk és impozáns teljesítményük miatt. Bár a nagyközönség számára kevésbé ismertek, a modellvasút-gyártók között népszerű témának számítanak. Számos modell készült róluk különböző méretarányokban, és a vasúti modellezés kedvelői gyakran készítenek részletes, élethű másolatokat ezekről a különleges mozdonyokról.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 5000 lóerő
Tengelyelrendezés B+B-B+B
Maximális sebesség 112 km/h
Hossz 22 méter

Hivatkozások

GE U50 mozdony – Részletek a Wikipédián