GER Class S69 gőzmozdony

A GER Class S69 gőzmozdony eleganciájával és megbízhatóságával vált a vasúti történelem meghatározó alakjává, a 20. század elején biztosítva a gyors és hatékony közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A GER Class S69 gőzmozdonyokat, más néven LNER Class B12, az 1900-as évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a növekvő személyszállítási igényeknek a Nagy Keleti Vasútnál (Great Eastern Railway – GER). A mozdonyok gyártását 1911-ben kezdték meg a Stratford Műhelyekben, a John Gresley felügyelete alatt. Az eredeti cél a korábbi, kevésbé hatékony mozdonytípusok lecserélése volt, hogy javítsák a vonatok sebességét és megbízhatóságát.

A GER Class S69-ből összesen 81 darabot gyártottak 1911 és 1928 között. Első megrendelőjük a Great Eastern Railway volt, de később a London and North Eastern Railway (LNER) flottájába is bekerültek.

Technikai jellemzők

A GER Class S69 gőzmozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami akkoriban különösen alkalmassá tette őket a személyszállításra. A mozdonyokat gőzhajtás működtette, amelyek magas teljesítményt biztosítottak a hosszú távú és nehéz vonatok húzására. Maximális sebességük elérte a 100 km/h-t, ami kimagaslónak számított abban az időben.

A mozdony méretei és specifikációi a következőképpen alakultak: hosszuk körülbelül 19,8 méter volt, a teljesítmény pedig a legújabb technológiáknak köszönhetően kiemelkedő. Az S69-esek modern fékrendszerrel voltak felszerelve, ami növelte a biztonságot és a hatékonyságot.

Szolgálati történelem

Ezeket a gőzmozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság területén használták, a Great Eastern Railway és később a London and North Eastern Railway flottájában. Gyorsvonatok és elővárosi vonatok húzására egyaránt alkalmazták őket. Az eredeti GER által üzemeltetett szolgálatokat az LNER színre lépése után is folytatták.

A GER Class S69 mozdonyokkal kapcsolatban nincsenek jelentős baleseti krónikák. Modernizációra és javításokra természetesen sor került az évek során, hogy fenntartsák a hatékonyságukat. A mozdonyokat az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején fokozatosan vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Meglepő módon néhány GER Class S69 mozdony megmaradt az utókor számára. Az egyik leghíresebb megőrzött példány az LNER 61572-es számú mozdony, amelyet a North Norfolk Railway tart fenn. Ez a jármű rendszeresen részt vesz nosztalgia- és speciális vonatjáratokon is.

Érdekességek és kulturális hatás

A GER Class S69 mozdonyok kedvelt témái voltak a modellvasút-gyártóknak is, így a rajongók gyakran találkozhatnak velük méretarányos replikák formájában. Modellvasúti gyártók, mint például a Hornby, készítették el a pontos és kidolgozott másolatokat. A mozdonyok a koruk egyedi technológiáját és dizájnját ötvözték, így az iparág történelmének jellegzetes darabjaivá váltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 100 km/h

Hivatkozások

GER Class S69 Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google