Történeti háttér és gyártás
A GER Class S69 gőzmozdonyokat, más néven LNER Class B12, az 1900-as évek elején fejlesztették ki, hogy megfeleljenek a növekvő személyszállítási igényeknek a Nagy Keleti Vasútnál (Great Eastern Railway – GER). A mozdonyok gyártását 1911-ben kezdték meg a Stratford Műhelyekben, a John Gresley felügyelete alatt. Az eredeti cél a korábbi, kevésbé hatékony mozdonytípusok lecserélése volt, hogy javítsák a vonatok sebességét és megbízhatóságát.
A GER Class S69-ből összesen 81 darabot gyártottak 1911 és 1928 között. Első megrendelőjük a Great Eastern Railway volt, de később a London and North Eastern Railway (LNER) flottájába is bekerültek.
Technikai jellemzők
A GER Class S69 gőzmozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami akkoriban különösen alkalmassá tette őket a személyszállításra. A mozdonyokat gőzhajtás működtette, amelyek magas teljesítményt biztosítottak a hosszú távú és nehéz vonatok húzására. Maximális sebességük elérte a 100 km/h-t, ami kimagaslónak számított abban az időben.
A mozdony méretei és specifikációi a következőképpen alakultak: hosszuk körülbelül 19,8 méter volt, a teljesítmény pedig a legújabb technológiáknak köszönhetően kiemelkedő. Az S69-esek modern fékrendszerrel voltak felszerelve, ami növelte a biztonságot és a hatékonyságot.
Szolgálati történelem
Ezeket a gőzmozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság területén használták, a Great Eastern Railway és később a London and North Eastern Railway flottájában. Gyorsvonatok és elővárosi vonatok húzására egyaránt alkalmazták őket. Az eredeti GER által üzemeltetett szolgálatokat az LNER színre lépése után is folytatták.
A GER Class S69 mozdonyokkal kapcsolatban nincsenek jelentős baleseti krónikák. Modernizációra és javításokra természetesen sor került az évek során, hogy fenntartsák a hatékonyságukat. A mozdonyokat az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején fokozatosan vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Meglepő módon néhány GER Class S69 mozdony megmaradt az utókor számára. Az egyik leghíresebb megőrzött példány az LNER 61572-es számú mozdony, amelyet a North Norfolk Railway tart fenn. Ez a jármű rendszeresen részt vesz nosztalgia- és speciális vonatjáratokon is.
Érdekességek és kulturális hatás
A GER Class S69 mozdonyok kedvelt témái voltak a modellvasút-gyártóknak is, így a rajongók gyakran találkozhatnak velük méretarányos replikák formájában. Modellvasúti gyártók, mint például a Hornby, készítették el a pontos és kidolgozott másolatokat. A mozdonyok a koruk egyedi technológiáját és dizájnját ötvözték, így az iparág történelmének jellegzetes darabjaivá váltak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google