GF6C (EMD) dízelmozdony

A GF6C (EMD) dízelmozdony a kanadai vasúti szállítás egyik kiemelkedő példája volt, amely az észak-amerikai térség nehéz tehervonatainak húzóerejeként szolgált.

Történeti háttér és gyártás

A GF6C dízelmozdonyt a General Motors Diesel (GMD) fejlesztette ki, amely a kanadai Londonban található. Gyártására 1983-ban került sor. A mozdony kifejlesztése a Canadian National Railway (CN) igényeihez igazodott, melyek célja a hatékony tehervonat-vontatás volt. Összesen 7 darab készült belőle, és kizárólag a CN megrendelésére gyártották.

Technikai jellemzők

A GF6C mozdony elektromos hajtású, kifejezetten a tehervonati szolgálat igényeihez igazítva. A mozdony teljesítménye 3600 lóerő. Tengelyelrendezése Co-Co, mely azt jelenti, hogy mindkét forgóváz három hajtott tengellyel rendelkezik. A maximális sebessége 105 km/h körüli. A mozdony jellemzői közé tartozik a 21,9 méteres hossz, amely kitűnő stabilitást biztosít nagyobb sebességek mellett is. A GF6C mozdonyt az erős és megbízható elektromos rendszerei különlegessé teszik az északi teherszállító útvonalakon.

Szolgálati történelem

A GF6C mozdonyokat a Canadian National Railway használta, elsősorban Kanada északi teherszállító útvonalain. A mozdonyok az alacsony hőmérsékletű környezetben is megbízhatóan teljesítettek. A rendelkezésre álló idő alatt a GF6C mozdonyok a CN egyik legfontosabb tehervonati mozdonyaivá váltak, de az idő múltával a technológiai elavulás miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GF6C mozdonyok közül nincs ismert megőrzött példány. A gyártás csekély száma és az üzemi kivonás miatt nem kerültek múzeumi bemutatásra.

Érdekességek és kulturális hatás

A GF6C mozdonyok különleges helyet foglalnak el a vasúti rajongók körében a ritkaságuk miatt. Bár kevésbé ismertek a nagyközönség számára, a vasúti modellezők számára a GF6C mozdonyok izgalmas kihívást jelentenek a ritka modellváltozatok miatt. Nincsenek széles körben elterjedt beceneveik vagy jelentős kulturális megjelenésük a filmekben és könyvekben, de a vasúti történet szerelmesei között mégis nagy érdeklődést váltanak ki.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google