GL12 (EMD) dízelmozdony

A GL12 (EMD) dízelmozdony az 1950-es évek vasúttechnológiájának egyik ikonikus tagja, amely megbízható teljesítményével segített kialakítani a modern szállítmányozás alapjait.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD G12 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki, amely 1953-ban kezdte meg a gyártását. A mozdonyt kifejezetten export célokra tervezték, hogy világszerte kiszolgálja a vasúti társaságok igényeit különböző országokban. Az EMD G12 célja az volt, hogy megbízható és sokoldalú dízelmozdonyt kínáljon, amely képes különböző környezetekben és feladatokban helytállni.

A G12-es sorozat a közepes teljesítményű dízelmozdonyok kategóriájába tartozott, és különösen népszerűnek bizonyult Latin-Amerikában, Afrikában, Ázsiában, valamint az egykori Brit Nemzetközösség országaiban. Több mint 1600 darabot gyártottak belőle, a legnagyobb vásárlók között voltak Argentína, Brazília, Chile, Mexikó, Új-Zéland és a Dél-afrikai Köztársaság vasúttársaságai.

Technikai jellemzők

Az EMD G12 dízelmozdony egy közepes teljesítményű jármű, amelyet dízelerőforrás hajt. A mozdonyban beépített EMD 567 motort használtak, amely 1425 lóerőt (1063 kW) biztosított.

  • Tengelyelrendezés: A1A-A1A vagy C-C, attól függően, hogy az adott országban milyen vasúti infrastruktúra volt elérhető.
  • Maximális sebesség: Kb. 105 km/h (65 mph), amely elegendő mind személy-, mind teherszállítási feladatokra.
  • Méretek: Hossza körülbelül 16,15 méter (53 láb), magassága 3,76 méter (12 láb 4 hüvelyk).
  • Fékrendszer: Légfékek biztosították a hatékony fékezést.

Szolgálati történelem

Az EMD G12 számos ország vasúthálózatán szolgált, gyakran vegyes forgalomban: személy- és tehervonatokat is vontatott. Jelentős szerepet játszott többek között Argentínában és Új-Zélandon, ahol kiemelkedően jól teljesített a nehéz terepviszonyok között is.

Míg egyes variánsai már kivonásra kerültek, több változatot még mindig aktívan használnak különböző régiókban. Bizonyos példányok átalakításon vagy modernizáción estek át, hogy megfeleljenek a mai követelményeknek és előírásoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos EMD G12 mozdony megőrzésre került különböző múzeumokban és vasúti örökségi helyszíneken a világ számos pontján. Ezek a gépek gyakran részei nosztalgiavonatoknak, bemutatókon és vasúti rendezvényeken szerepelnek, ahol működőképes állapotban is megtekinthetők.

Érdekességek és kulturális hatás

A G12-es sorozatú mozdonyok a vasútrajongók körében is népszerűek, különösen a modellvasúti közösségekben. A mozdonyok hírnevet szereztek megbízhatóságuk és sokoldalúságuk miatt. Számos gyártó kínálja a G12 modelljeit különböző méretarányokban, megörökítve annak jellegzetes formáját és technikai sajátosságait.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

EMD G12 Wikipedia – További információk

Képek

Források: Wikipédia, Google