GL22C-2 (EMD) dízelmozdony

A GL22C-2 (EMD) dízelmozdony az ipari szektor megbízható hőse, amely kiváló teljesítményével és hatékonyságával segítette a vasúti teherszállítást a modern időkbe.

Történeti háttér és gyártás

A GL22C-2 a General Motors Electro-Motive Division (EMD) által gyártott dízelmozdony. Az 1969-ben bemutatott mozdony a G22C sorozat része, amelyet különösen az exportpiacokra terveztek, hogy megfeleljen a széles körű nemzetközi vasúti követelményeknek. A GL22C-2 különleges tervezése révén könnyen alkalmazkodott a különböző országok vasúti hálózataihoz.

Az EMD célja az volt, hogy egy megbízható, hatékony és karbantartásbarát mozdonyt kínáljon, amely különböző környezeti körülmények között is megállja a helyét. A mozdony gyártási helyszíne az EMD La Grange-i üzemében, Illinois államban, az Egyesült Államokban volt. A mozdonyt többek között Dél-Amerikába és más régiókba exportálták, ahol a nehéz terep- és éghajlati viszonyok megkövetelték a strapabíró teljesítményt.

Technikai jellemzők

A GL22C-2 mozdony dízelmeghajtású, és a 645-es szériájú dízelmotorok egyik típusával szerelték fel. Az ilyen motorok jellemzője a nagy teljesítmény és a megbízhatóság, ami különösen fontos volt a távoli és gyakran mostoha körülmények között működő országok számára, ahol ezeket a mozdonyokat használták.

  • Dízelmotor: EMD 645 sorozat
  • Tengelyelrendezés: C-C
  • Maximális sebesség: Kb. 100-120 km/h
  • Teljesítmény: Körülbelül 1500-2000 lóerő
  • Méretek: Hossz: kb. 18 méter
  • Fékrendszer: Légfék

Szolgálati történelem

A GL22C-2 mozdonyokat főként Dél-Amerikában alkalmazták, többek között Argentínában és Chilében. Ezek az országok gyakran nehéz terepviszonyokkal és szélsőséges időjárási körülményekkel rendelkeznek, ezért megbízhatóságuk és robusztusságuk miatt választották ezt a típust. Az EMD ezeket a mozdonyokat teherszállításra optimalizálta, de néha személyszállító vonatok élén is megjelentek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy a GL22C-2 mozdonyok közül bármelyik is múzeumban lenne kiállítva vagy nosztalgia célokra használnák. Az ilyen gépek általában ipari használatra készültek, és élettartamuk végén gyakran selejtezték őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A GL22C-2 mozdonyok talán kevésbé ismertek a nagyközönség számára, mivel főként ipari és teherszállítási szerepet töltöttek be. Azonban a vasútmodellezés kedvelői előszeretettel készítik el ezeknek a mozdonyoknak kicsinyített mását, amelyeket gyakran láthatunk különböző méretarányokban a modellező klubokban.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_G22C_Series#GL22C-2

Képek

Források: Wikipédia, Google