Történeti háttér és gyártás
A GMD GMDH-1 dízelmozdonyt a General Motors Diesel (GMD) fejlesztette ki Kanadában, 1956-ban. Ennek a mozdonytípusnak a kifejlesztése a vasútvonalak irányításának és karbantartásának segítésére irányult, valamint könnyű tolatási feladatok ellátására. A GM Diesel egy, a General Motors Corporation alá tartozó vállalat, amely a Canadian National Railways (CNR) és a Canadian Pacific Railway (CPR) igényeit igyekezett kielégíteni.
A gyártás helyszíne az Ontario állambeli London városában található üzemben volt, ahol a GMD számos más dízelmozdonyt is gyártott. Az 1956-os év fordulópontot jelentett a vasúti technológia fejlődésében, és a GMDH-1 ennek az időszaknak a szülötte.
- Gyártó: General Motors Diesel
- Gyártási év: 1956
- Gyártási helyszín: London, Ontario, Kanada
Technikai jellemzők
A GMD GMDH-1 dízelmozdony számos innovatív jellemzővel rendelkezett, amelyek megkülönböztették más modellektől. A mozdony hajtásrendszere dízel, és többnyire tolatási és karbantartási feladatokra használták, ami azt jelentette, hogy nem volt szüksége nagy sebességre vagy hosszú hatótávolságra.
- Hajtásrendszer: Dízel
- Tengelyelrendezés: B′B′
- Maximális sebesség: Körülbelül 25 km/h
- Teljesítmény: 150 lóerő
- Méretek: Hossz – ismeretlen, Magasság – ismeretlen
Szolgálati történelem
A GMD GMDH-1 mozdonyt széles körben alkalmazták a kanadai vasúthálózatokon, különösen vonalak karbantartása és könnyű tolatási feladatok során. Noha nem készült belőle nagyszámú egység, mivel elsősorban kísérleti és speciális alkalmazásokra gyártották, a mozdony sikerrel szerepelt a rá bízott feladatokban.
Később a technológiai fejlődés és a vasúti járművek iránti növekvő igény miatt a GMDH-1 mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GMD GMDH-1 dízelmozdonyból jelenleg tudomásunk szerint nincs megőrzött példány múzeumokban vagy nosztalgia társaságoknál. Az alacsony példányszám és a konkrét felhasználási cél miatt a járművek jelentős része elhasználódott és selejtezésre került.
Érdekességek és kulturális hatás
Annak ellenére, hogy a GMD GMDH-1 mozdony nem vált kifejezetten híressé vagy kulturálisan meghatározóvá, mégis érdekes esettanulmány a vasúti technológia történetében. A modellvasúti szférában kevésbé ismert, valószínűleg a limitált gyártás és a specifikus felhasználási terület miatt.
Becenevek vagy köznyelvi elnevezések nem váltak elterjedtté, és a kulturális hatása korlátozott maradt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 25 km/h |
Teljesítmény | 150 lóerő |