GMD GMDH-3 Dízelmozdony
Történeti háttér és gyártás
A GMD GMDH-3 dízelmozdony egy különleges darabja a vasúti történelemnek, mely a General Motors Diesel (GMD) kanadai ága által került kifejlesztésre. Az 1960-ban gyártott mozdony egy kísérleti jármű volt, célja a kompakt, könnyű és hatékony ipari vontatójárművek piacának feltérképezése. A GMDH-3-at eredetileg a beltéri üzemeltetéshez, illetve ipari területeken való használatra tervezték, ahol kisebb méretük miatt előnyösebbek a helyszűke miatt.
A GMD, a dízelmozdonyok fejlesztésének úttörője, Kanadában, London városában állította elő ezt a modellt. A mozdony létrehozásának egyik fő oka az volt, hogy a General Motors bővíteni kívánta termékkínálatát és új piacokat kívánt meghódítani. A kezdeti példányokat főként kísérleti jelleggel gyártották.
Technikai jellemzők
A GMD GMDH-3 egy dízelmeghajtású mozdony, amely a kompakt mérete ellenére igen hatékony volt a maga kategóriájában.
– Hajtásrendszer: Dízel
– Teljesítmény: Ez a modell egy 275 lóerős motorral volt felszerelve.
– Tengelyelrendezés: B-B típusú
– Maximális sebesség: Körülbelül 40 km/h
– Méretek: A mozdony relatíve kicsi volt, így ideális volt szűk helyeken való használatra.
– Futómű: Az ipari igényekhez igazított, erősített futómű.
– Fékrendszer: Pneumatikus fékrendszer
– Vezérlés: Az egyszerű kezelhetőség érdekében fejlesztették ki, ami különösen fontos volt az ipari környezetben.
Szolgálati történelem
A GMDH-3 nem vált széles körben elterjedtté, azonban ipari területeken és kisebb vasútvonalakon használták, főként Kanadában. A jármű tervezése és építése során szerzett tapasztalatok hozzájárultak a későbbi, hasonló típusú mozdonyok fejlesztéséhez. A szolgálati ideje alatt kiterjedt tesztelésen esett át, hogy felmérjék a teljesítményét és a különböző környezeti feltételekhez való alkalmazkodását.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem ismert, hogy a GMD GMDH-3 mozdonyból megőrzött példányok állnának kiállítás alatt múzeumokban. Az ilyen típusú ipari mozdonyokból általában kevés marad meg a történelem során, mivel leginkább munkagépként tekintenek rájuk, nem pedig kulturális értékként.
Érdekességek és kulturális hatás
A GMDH-3 nem szerzett különösebb hírnevet a szélesebb közönség körében, és ennélfogva nem vált kulturális ikonná vagy a modellezők körében keresett darabbá. Nincsenek ismert becenevei vagy népszerű kulturális referenciák, amelyek ehhez a mozdonyhoz köthetők.
Műszaki adatlap
| Járműtípus | Dízelmozdony |
| Meghajtás | Dízel |
| Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |








