GMD NF110 dízelmozdony

A GMD NF110 dízelmozdony egy megbízható és hatékony erőgép, amely jelentős szerepet játszott a kanadai és új-fundlandi vasúti hálózatok fejlesztésében.

Történeti háttér és gyártás

A GMD NF110 dízelmozdonyt az 1950-es évek elején fejlesztette ki a General Motors Diesel (GMD) kanadai leányvállalata. A mozdony első példányai 1952-ben gördültek le a gyártósorról, és a kanadai Newfoundland városának vasútjához készültek. Az NF110 típus a Newfoundland Railway részére került kifejlesztésre, elsősorban a gőzmozdonyok leváltására, hogy javítsák a vasúti forgalom hatékonyságát és költséghatékonyságát. A GMD NF110-ból összesen kilenc darab készült ebben az időszakban.

Technikai jellemzők

Az NF110 dízelmozdonyt megbízható dízel-elektromos hajtásrendszerrel látták el. A mozdony tengelyelrendezése „A1A-A1A”, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban három tengely található, közülük kettő hajtott tengely. A mozdony maximális teljesítménye 1200 lóerő volt, és 122 km/h sebességre volt képes. A mozdonyok egyenként körülbelül 16 méter hosszúak, és a dízelmotor által termelt villamos energiával működtették a vontatómotorokat.

Szolgálati történelem

Az NF110-es mozdonyok főként személy- és teherszállító vonatok üzemeltetésére szolgáltak Newfoundland vasúti hálózatán. A mozdonyok a gőzvontatású vonatok mellett kezdték meg működésüket, majd fokozatosan leváltották ezeket a gőzmozdonyokat. Az NF110 modellek egészen az 1980-as évek végéig szolgáltak, amikor is a vasútvonalat végleg bezárták.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GMD NF110 mozdonyok közül néhány fennmaradt, és ma már múzeumi gyűjtemények részeként tekinthetők meg. Például egy ilyen mozdony megtalálható a Newfoundland Railway Museum gyűjteményében, ahol a látogatók megismerhetik a típus történetét és technikai részleteit.

Érdekességek és kulturális hatás

A GMD NF110 mozdonyok egyedi megjelenésük és színeik miatt népszerűek a modellvasút-rajongók körében is. Több modellgyártó cég is készített méretarányos változatokat, amelyek a gyűjtők kedvelt darabjai lettek. Az NF110 így nemcsak a vasúttörténészek körében kapott jelentős figyelmet, hanem a szélesebb közönség körében is ismertté vált.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GMD_NF110

Képek

Források: Wikipédia, Google