Történeti háttér és gyártás
A GMD NF210 dízelmozdonyt 1956-ban gyártották a General Motors Diesel (GMD) kanadai részlegében. A mozdonyokat elsősorban a Newfoundland-i vasúti hálózat igényeinek kielégítésére tervezték, hogy a nehéz terepviszonyokhoz igazodjanak. A kanadai gyár az American Locomotive Company (ALCO) korábbi tapasztalataira is támaszkodott a mozdonyok fejlesztése során.
Összesen 38 darab NF210 mozdony készült el, melyeket a Newfoundland Railway rendelt meg. Az új dízelmozdonyok célja a meglévő gőzmozdonyok kiváltása volt a hatékonyság és a gazdaságosság növelése érdekében.
Technikai jellemzők
A GMD NF210 dízelmozdonyok technológiai szempontból korszerű megoldásokat alkalmaztak. Az alábbiakban részletezünk néhány fontosabb technikai jellemzőt:
- Meghajtás: Dízel
- Tengelyelrendezés: A1A-A1A, amely biztosítja a megfelelő vonóerőt a sínekhez
- Teljesítmény: 1200 lóerő
- Maximális sebesség: Kb. 60 km/h
- Hossz: 16,54 méter
- Futómű: Tartós, robusztus kialakítás a nehéz terepekhez
- Fékrendszer: Légfékrendszer
Szolgálati történelem
A GMD NF210 mozdonyokat főként Newfoundland szigetén használták. Az ottani vasúti vonalak gyakran nehéz, hegyvidéki terepen haladtak, ahol a dízelmozdonyok kiválóan teljesítettek. A mozdonyok a személy- és teherszállításban egyaránt szerepet kaptak.
Szolgálati idejük alatt a mozdonyok megbízhatóságukról és tartósságukról voltak híresek. Az 1980-as évek végére azonban a Newfoundland-i vasútvonalak jelentős része megszűnt, így e mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GMD NF210 mozdonyok közül néhány megmaradt példány múzeumokban található. A kanadai vasúti történelem részét képezi, és a rajongók számára nosztalgiával teli gépezet.
- Egy példány a Newfoundland Történeti Vasúti Múzeumban tekinthető meg.
Érdekességek és kulturális hatás
A GMD NF210 mozdonyok nem csupán technikai szempontból voltak különlegesek, hanem kulturális hatást is gyakoroltak Newfoundland infrastruktúrájára. A modellvasút-rajongók körében is népszerűek, számos modell készült róluk különböző méretarányokban.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1200 lóerő |
Maximális sebesség | Kb. 60 km/h |
Hossz | 16,54 méter |
Tengelyelrendezés | A1A-A1A |