Történeti háttér és gyártás
A GMD SD40-2F dízelmozdonyt a General Motors Diesel (GMD) fejlesztette ki, kifejezetten a kanadai vasúti igények kielégítésére. A mozdonyok gyártása 1988-ban kezdődött, és az SD40-2 modelleken alapultak, azonban teljes karosszériás (ún. cowl body) kivitelben készültek. Az SD40-2F típus különösen a Canadian Pacific Railway (CP) számára készült. A mozdonyok összesen 25 darabos példányszámban készültek, és mindegyiket a CP rendelte meg.
Technikai jellemzők
A GMD SD40-2F dízelmozdony hajtásrendszere dízel, ami közismerten megbízható teljesítményt nyújtott hosszú távú tehervonati üzemeltetés során. Az SD40-2F 3000 lóerős teljesítményével képes volt nagyobb tömegű tehervonatokat is hatékonyan mozgatni. A mozdony tengelyelrendezése C-C volt, ami azt jelenti, hogy hat tengelye és mindegyik tengelyen meghajtott kerekek találhatók.
- Hossz: 71 láb (kb. 21,64 méter)
- Magasság: 15 láb és 6 hüvelyk (kb. 4,72 méter)
Az SD40-2F maximális sebessége körülbelül 65 mérföld per óra (kb. 105 km/h) volt. A mozdonyokat főként teherfuvarozásra tervezték, így utasférőhellyel és osztályokkal nem rendelkeztek. A fékrendszere pneumatikus alapú volt, amelyet kiegészítettek dinamikus fékezési lehetőséggel is.
Szolgálati történelem
Az SD40-2F mozdonyokat a Canadian Pacific Railway (CP) használta Kanada területén. Ezek a mozdonyok a tehervonati szolgálatban bizonyították hatékonyságukat, ahol a nagy teljesítmény és megbízhatóság kritikus szerepet játszott. Az SD40-2F-ek üzemeltetése során kevés jelentett műszaki problémát tapasztaltak, ami növelte népszerűségüket a CP-nél. Végül a technológia fejlődésével és az újabb mozdonyok megjelenésével ezeket a modelleket visszavonták a szolgálatból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GMD SD40-2F mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került, hogy a vasúttörténet egy jelentős darabjaként továbbra is megtekinthetők legyenek. Egyes példányok múzeumokban és vasúti kiállításokon láthatók, ahol nosztalgiavonatként is üzemelhetnek, bemutatva a régi dízelmozdonyok erejét és jelentőségét.
Érdekességek és kulturális hatás
A GMD SD40-2F mozdonyok, különleges teljes karosszériás kialakításukkal, különleges helyet foglalnak el a vasútrajongók szívében. Gyakran modellezik őket modellvasúti környezetekben is, különösen az észak-amerikai vasutak rajongói körében. Ezek a mozdonyok a köznyelvben becenevet is kaptak, amely tovább növelte ismertségüket és szeretetüket a vasúti kultúrában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Maximális sebesség | 65 mph (105 km/h) |
Tengelyelrendezés | C-C |
Fékrendszer | Pneumatikus |