GMD SD40-2F dízelmozdony

A GMD SD40-2F dízelmozdony a 1990-es évek elején jelent meg a kanadai vasutakon, különleges aerodinamikai kialakításával hozzájárulva a hatékonyabb és gyorsabb tehervonati közlekedéshez.

Történeti háttér és gyártás

A GMD SD40-2F dízelmozdonyt a General Motors Diesel (GMD) fejlesztette ki, kifejezetten a kanadai vasúti igények kielégítésére. A mozdonyok gyártása 1988-ban kezdődött, és az SD40-2 modelleken alapultak, azonban teljes karosszériás (ún. cowl body) kivitelben készültek. Az SD40-2F típus különösen a Canadian Pacific Railway (CP) számára készült. A mozdonyok összesen 25 darabos példányszámban készültek, és mindegyiket a CP rendelte meg.

Technikai jellemzők

A GMD SD40-2F dízelmozdony hajtásrendszere dízel, ami közismerten megbízható teljesítményt nyújtott hosszú távú tehervonati üzemeltetés során. Az SD40-2F 3000 lóerős teljesítményével képes volt nagyobb tömegű tehervonatokat is hatékonyan mozgatni. A mozdony tengelyelrendezése C-C volt, ami azt jelenti, hogy hat tengelye és mindegyik tengelyen meghajtott kerekek találhatók.

  • Hossz: 71 láb (kb. 21,64 méter)
  • Magasság: 15 láb és 6 hüvelyk (kb. 4,72 méter)

Az SD40-2F maximális sebessége körülbelül 65 mérföld per óra (kb. 105 km/h) volt. A mozdonyokat főként teherfuvarozásra tervezték, így utasférőhellyel és osztályokkal nem rendelkeztek. A fékrendszere pneumatikus alapú volt, amelyet kiegészítettek dinamikus fékezési lehetőséggel is.

Szolgálati történelem

Az SD40-2F mozdonyokat a Canadian Pacific Railway (CP) használta Kanada területén. Ezek a mozdonyok a tehervonati szolgálatban bizonyították hatékonyságukat, ahol a nagy teljesítmény és megbízhatóság kritikus szerepet játszott. Az SD40-2F-ek üzemeltetése során kevés jelentett műszaki problémát tapasztaltak, ami növelte népszerűségüket a CP-nél. Végül a technológia fejlődésével és az újabb mozdonyok megjelenésével ezeket a modelleket visszavonták a szolgálatból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GMD SD40-2F mozdonyok közül néhány példány megőrzésre került, hogy a vasúttörténet egy jelentős darabjaként továbbra is megtekinthetők legyenek. Egyes példányok múzeumokban és vasúti kiállításokon láthatók, ahol nosztalgiavonatként is üzemelhetnek, bemutatva a régi dízelmozdonyok erejét és jelentőségét.

Érdekességek és kulturális hatás

A GMD SD40-2F mozdonyok, különleges teljes karosszériás kialakításukkal, különleges helyet foglalnak el a vasútrajongók szívében. Gyakran modellezik őket modellvasúti környezetekben is, különösen az észak-amerikai vasutak rajongói körében. Ezek a mozdonyok a köznyelvben becenevet is kaptak, amely tovább növelte ismertségüket és szeretetüket a vasúti kultúrában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 3000 lóerő
Maximális sebesség 65 mph (105 km/h)
Tengelyelrendezés C-C
Fékrendszer Pneumatikus

Hivatkozások

GMD SD40-2F Wikipédia oldal