GMD SW1200MG dízelmozdony

A GMD SW1200MG dízelmozdony a sokoldalúságával és megbízhatóságával tűnt ki, amely különösen a teherszállításban játszott fontos szerepet.

Történeti háttér és gyártás

A GMD SW1200MG dízelmozdony története 1963-ban kezdődött. A mozdonyt a General Motors Diesel (GMD) fejlesztette ki, amely a kanadai Londonban működött. Az SW1200MG-jellegzetességeivel az ipari és kisebb vasúti feladatokra koncentrált. A mozdony 12 hengeres EMD 567C dízelmotorral volt felszerelve, amely megbízható és hatékony teljesítményt nyújtott.

Abban az időben a dízelmozdonyok iránti igény növekedése tapasztalható volt, hiszen gazdaságosabb és kevésbé igényes üzemeltetést biztosítottak, mint a korabeli gőzmozdonyok. A GMD az SW1200MG-t inkább ipari felhasználásra szánták, így a legnagyobb megrendelői közé iparvállalatok és kisebb magánvasutak tartoztak.

Technikai jellemzők

A GMD SW1200MG egy dízel-elektromos meghajtású mozdony, amely 1200 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két tengely található.

  • Teljesítmény: 1200 lóerő
  • Hajtásrendszer: dízel-elektromos
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Motor: 12 hengeres EMD 567C

A mozdony kompakt méreteinek köszönhetően jól alkalmazható kisebb vasúti pályákon és ipari területeken is. Bár az SW1200MG eredetileg nem személyszállításra készült, hatékonyságával és megbízhatóságával sokoldalúan használható volt.

Szolgálati történelem

A GMD SW1200MG mozdonyt leginkább Kanadában használták, ahol ipari vasutakon és kisebb vonalcsoportokon vették igénybe. A megbízhatósága miatt a mozdonyt több évtizeden keresztül sikeresen használták, bármiféle jelentős technikai probléma nélkül. Az évek során számos mozdony került felújításra és átalakításra, hogy megfeleljen az aktuális technológiai követelményeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem található megbízható információ a megőrzött példányokról vagy arról, hogy a GMD SW1200MG mozdonyok bekerültek volna múzeumokba. Azonban, mint sok más történelmi vasúti jármű esetében, lehetséges, hogy néhány példány még mindig megtalálható magángyűjteményekben vagy nosztalgia célokra fenntartott vasúti parkokban.

Érdekességek és kulturális hatás

Nincs konkrét információ arról, hogy a GMD SW1200MG jelentős kulturális hatást gyakorolt volna, azonban a dízelmozdonyok, mint típus, gyakori szereplői voltak a modellvasúti piacnak. A rajongók körében az ilyen típusú ipari mozdonyok gyakran népszerűek a változatos alkalmazási lehetőségeik miatt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1200 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Motor 12 hengeres EMD 567C

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GMD_SW1200MG