Történeti háttér és gyártás
A GMD SW1200MG dízelmozdony története 1963-ban kezdődött. A mozdonyt a General Motors Diesel (GMD) fejlesztette ki, amely a kanadai Londonban működött. Az SW1200MG-jellegzetességeivel az ipari és kisebb vasúti feladatokra koncentrált. A mozdony 12 hengeres EMD 567C dízelmotorral volt felszerelve, amely megbízható és hatékony teljesítményt nyújtott.
Abban az időben a dízelmozdonyok iránti igény növekedése tapasztalható volt, hiszen gazdaságosabb és kevésbé igényes üzemeltetést biztosítottak, mint a korabeli gőzmozdonyok. A GMD az SW1200MG-t inkább ipari felhasználásra szánták, így a legnagyobb megrendelői közé iparvállalatok és kisebb magánvasutak tartoztak.
Technikai jellemzők
A GMD SW1200MG egy dízel-elektromos meghajtású mozdony, amely 1200 lóerős teljesítménnyel rendelkezik. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két tengely található.
- Teljesítmény: 1200 lóerő
- Hajtásrendszer: dízel-elektromos
- Tengelyelrendezés: B-B
- Motor: 12 hengeres EMD 567C
A mozdony kompakt méreteinek köszönhetően jól alkalmazható kisebb vasúti pályákon és ipari területeken is. Bár az SW1200MG eredetileg nem személyszállításra készült, hatékonyságával és megbízhatóságával sokoldalúan használható volt.
Szolgálati történelem
A GMD SW1200MG mozdonyt leginkább Kanadában használták, ahol ipari vasutakon és kisebb vonalcsoportokon vették igénybe. A megbízhatósága miatt a mozdonyt több évtizeden keresztül sikeresen használták, bármiféle jelentős technikai probléma nélkül. Az évek során számos mozdony került felújításra és átalakításra, hogy megfeleljen az aktuális technológiai követelményeknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nem található megbízható információ a megőrzött példányokról vagy arról, hogy a GMD SW1200MG mozdonyok bekerültek volna múzeumokba. Azonban, mint sok más történelmi vasúti jármű esetében, lehetséges, hogy néhány példány még mindig megtalálható magángyűjteményekben vagy nosztalgia célokra fenntartott vasúti parkokban.
Érdekességek és kulturális hatás
Nincs konkrét információ arról, hogy a GMD SW1200MG jelentős kulturális hatást gyakorolt volna, azonban a dízelmozdonyok, mint típus, gyakori szereplői voltak a modellvasúti piacnak. A rajongók körében az ilyen típusú ipari mozdonyok gyakran népszerűek a változatos alkalmazási lehetőségeik miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 1200 lóerő |
Tengelyelrendezés | B-B |
Motor | 12 hengeres EMD 567C |