GN Y-1 (GE) elektromos mozdony

A GN Y-1 (GE) elektromos mozdonyt a Nagyközönség Vasúttársaság számára fejlesztették ki, és forradalmasította az elektromos vasúti közlekedést az 1920-as években.

Történeti háttér és gyártás

A GN Y-1 elektromos mozdonyt a Great Northern Railway (GN) számára fejlesztette ki a General Electric (GE). A mozdonyokat a 20. század elején a vasúti szállítás elektromosításának szükségessége inspirálta, mivel a gőzmozdonyok bizonyos területeken nem bizonyultak elég hatékonynak. A GN Y-1 1927-ben készült el, a GE schenectadyi gyárában, New York államban.

A GN vasúttársaság igényei szerint a mozdony az Egyesült Államok északnyugati részén található meredek és hegyvidékes szakaszokon való működésre lett optimalizálva, különösen a Cascade alagútban, ahol a füstgázok miatt a gőzmozdonyok közlekedése nem volt ajánlott.

Technikai jellemzők

A GN Y-1 egy elektromos mozdony, amelyet a vasúti szállítás energiahatékonyságának növelésére terveztek. Az elektromos hajtásrendszer teljesítménye révén képes volt a meredek emelkedők leküzdésére.

  • Hajtásrendszer: Elektromos
  • Tengelyelrendezés: 1-C+C-1 (ami hat tengelyt jelent két 3 tengelyes forgóvázzal)
  • Maximális sebesség: Körülbelül 112 km/h
  • Méretek: Hossza körülbelül 25 méter

Szolgálati történelem

A GN Y-1 mozdonyokat elsősorban a Great Northern Railway alkalmazta az Egyesült Államok északnyugati részén. A szolgálatban eltöltött idő alatt bebizonyosodott az elektromos hajtásrendszer hatékonysága és megbízhatósága, különösen a Cascade alagútban történő üzemeltetés során. A mozdonyok az 1950-es évekig álltak szolgálatban, amikor is a technológia fejlődésével újabb típusok váltották fel őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs információ arról, hogy megőrzésre került volna bármelyik GN Y-1 mozdony. Az ilyen korabeli technológiák megőrzése azonban kiemelkedő jelentőséggel bír a vasúttörténeti kutatások és a közönség számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A GN Y-1 mozdonyok nemcsak technikai újításokat hoztak, hanem hozzájárultak az északnyugati vasúti szállítás hatékonyságának növeléséhez is. Az elektromos mozdonyok megjelenése egyben a vasúti szállítás modernizációjának egyik lépése volt, amely hosszú távon meghatározta a vasúti közlekedés fejlődési irányait.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google