GNR Class C1 (small boiler) gőzmozdony

A GNR Class C1 (small boiler) gőzmozdony a 20. század elején kitűnt kiváló teljesítményével, és fontos szerepet játszott az Egyesült Királyság vasúti közlekedésének fejlődésében.

Történeti háttér és gyártás

A GNR Class C1 (small boiler) gőzmozdonyt a Great Northern Railway (GNR) számára fejlesztették ki az 1890-es évek végén. A mozdony tervezését Henry Ivatt mérnök irányította, aki a GNR főmérnöke volt. Az 1898-ban gyártott mozdonyt a kor igényeinek megfelelően erős és megbízható járműként alkották meg, hogy megfeleljen a növekvő forgalmi igényeknek.

A GNR Class C1 első darabjait 1898-ban készítették el a Doncaster Works gyárban, Angliában. A mozdonytípusból összesen 92 példány készült, és ezek a járművek elsősorban személyszállító feladatokat láttak el a GNR hálózatán.

Technikai jellemzők

A GNR Class C1 (small boiler) gőzmozdony technikai megoldásai a kor színvonalán kiemelkedőnek számítottak. Az egyik leglényegesebb elem a kis kazán, amely a nevét is adja. A mozdony 4-4-2 tengelyelrendezése lehetővé tette a stabil és gyors haladást, ami különösen fontos volt a személyszállító vonatok esetében.

  • Hajtásrendszer: gőzhajtás
  • Maximális sebesség: körülbelül 90 km/h
  • Tengelyelrendezés: 4-4-2

Szolgálati történelem

A GNR Class C1 mozdonyait elsősorban Angliában használták a Great Northern Railway hálózatán. A mozdonyok kiváló teljesítményt nyújtottak a személyszállítási feladatokban, és a korabeli vasúti közlekedés fontos részét képezték. A járművek közül több példányt átalakítottak, hogy megfeleljenek az időközbeni technológiai fejlődésnek.

A C1 mozdonyok jelentős szerepet játszottak egészen az 1920-as évek végéig, amikor is a dízel és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a helyüket. Az utolsó példányokat az 1930-as években vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a GNR Class C1 (small boiler) mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg eredeti formájában. A korabeli vasúti közlekedés e nagyszerű emlékét már csak archív felvételeken és vasúti múzeumok kiállításain keresztül idézhetjük fel.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GNR Class C1 mozdonyok nem maradtak fenn eredeti állapotukban, a vasútmodellkedés rajongói körében népszerűségnek örvendenek. Számos kisebb méretarányú modell készült róluk, amelyek a gyűjtők és vasútmodellezők körében kedveltek.

A C1 mozdonyok az ipari forradalom második hullámának szimbólumai voltak, és hozzájárultak a brit vasúti közlekedés modernizálásához.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GNR_Class_C1_(small_boiler)

Képek

Források: Wikipédia, Google