GNR Class C2 gőzmozdony

A GNR Class C2 gőzmozdony a 19. század végén állt szolgálatba, és gyors személyszállító vonatokat vontatott, hozzájárulva a vasúti közlekedés fejlődéséhez Nagy-Britanniában.

Történeti háttér és gyártás

A GNR Class C2 gőzmozdonyt a Nagy Északi Vasút (Great Northern Railway, GNR) számára tervezték és építették, válaszul az 1890-es évek végén jelentkező növekvő utazási igényekre. A mozdonyt Patrick Stirling utódja, Henry Ivatt tervezte, és 1898-ban gyártották, hogy kielégítsék a vasútvonalak igényeit az Egyesült Királyságban. Célja az volt, hogy a korabeli technológiai fejlődéseken alapulva növelje a vasúti közlekedés hatékonyságát és sebességét.

Technikai jellemzők

A GNR Class C2 gőzmozdonyok technikai szempontból az 1890-es évek végének mérnöki újdonságait képviselték. Gőzüzemű hajtásrendszerük egyedülálló volt, ami biztosította, hogy a mozdony nagy teljesítményre legyen képes. A tengelyelrendezése 4-4-0 volt, ami kiváló stabilitást és manőverezést biztosított a vasúti pályákon. Bár pontos adatok a maximális sebességéről nem állnak rendelkezésre, az ilyen típusú mozdonyoktól megszokott sebességi tartományban működött. A mozdony méretei, teljesítménye és egyéb részletei a kor szokásainak megfelelően lettek kialakítva.

Szolgálati történelem

A GNR Class C2 gőzmozdonyok az Egyesült Királyság területén szolgáltak, főként személyszállító vonatok élén. A Nagy Északi Vasút alkalmazta őket, ahol közepes és hosszú távú utasforgalmat láttak el. Ezek a mozdonyok a koruknak megfelelő, megbízható szolgálatot nyújtottak, bár nem minden esetben álltak ellen a technológia gyors ütemű fejlődésének. A szolgálatból való kivonásuk pontos ideje és körülményei nem részletezettek, de a korabeli technológiai váltások és a gőzmozdonyok fokozatos háttérbe szorulása miatt idővel leállították őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint a GNR Class C2 gőzmozdonyok közül nem maradtak fenn megőrzött példányok. Ez persze nem zárja ki, hogy később esetleg egy újjáépítés vagy rekonstrukció keretében nem hoznak létre újra egyet a vasúti történelem iránt érdeklődő közönség számára.

Érdekességek és kulturális hatás

A GNR Class C2 mozdonyok a modellezők és a vasúttörténet iránt érdeklődők körében nem örvendenek túlzott ismertségnek, azonban a vasúttörténet jelentős korszakának képviselőiként időről időre felbukkannak különféle kiállításokon és szakmai kiadványokban. A mozdonyok becenevekkel kapcsolatos információk nem állnak rendelkezésre, ami talán a korlátozott számú megmaradt vagy rekonstrukció alatt álló példányok következménye lehet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

GNR Class C2 Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google