Történeti háttér és gyártás
A GNR Class N2 gőzmozdonyt a Great Northern Railway (GNR) számára fejlesztették ki, hogy kielégítse az elővárosi személyszállítás növekvő igényeit London környékén. A gőzmozdonyokat Nigél Gresley tervezte, aki a GNR főmérnöke volt. A gyártás 1920-ban kezdődött, és a mozdonyok építésének feladata a Doncaster Works nevű gyárhoz került. Az összesen 107 darab N2 típusú mozdony különösen a sűrűn lakott területek közlekedésében vált népszerűvé.
Technikai jellemzők
Az N2 gőzmozdonyokat gőzüzemű hajtásrendszerrel látták el, amelyet a korabeli technológiai szintnek megfelelően fejlesztettek ki. A mozdonyok 0-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy hat hajtott tengelyük volt, és két kisegítő vezetőkerék a stabilitás és manőverezhetőség érdekében. Az N2 mozdonyok maximális sebessége megközelítőleg 121 km/h volt, amelyet az elővárosi vonatok gyors közlekedésére optimalizáltak.
Szolgálati történelem
Az N2 mozdonyok elsősorban a GNR hálózatán működtek, különösen London elővárosi vonalain. A Brit Vasúti Társaság (British Railways) megalakulásával az N2 mozdonyok átkerültek annak flottájához is. Az 1960-as években azonban a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel a dízel és elektromos vonatok térnyerése megkezdődött. Az utolsó N2 mozdonyt az 1960-as évek végén selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az N2 mozdonyok közül néhány megőrzésre került, és jelenleg különböző vasúti múzeumokban tekinthetők meg. Az egyik ilyen megőrzött példány a Great Central Railway múzeumában található Nagy-Britanniában, ahol időnként nosztalgiavonatokban is üzemel.
Érdekességek és kulturális hatás
A GNR Class N2 mozdonyok modellvasúti változatai is népszerűek, számos gyártó készített méretarányos másolatokat. A mozdonyok ikonikus megjelenése miatt a vasútrajongók körében kedvelt gyűjtői darabnak számítanak. Az N2 mozdonyok gyakran szerepelnek brit vasúti témájú könyvekben és filmekben, mivel a brit vasúttörténet egyik meghatározó járművei közé tartoznak.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Maximális sebesség | 121 km/h |
Tengelyelrendezés | 0-6-2 |
Gyártási év | 1920 |
Példányszám | 107 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google