Történeti háttér és gyártás
A GNSR Class R gőzmozdonyokat 1893-ban gyártotta a Great North of Scotland Railway (GNSR), hogy kielégítsék az egyre növekvő szállítási igényeket a régióban. A GNSR a skót vasúthálózat fontos része volt, és a vonatokkal való szállítás gyorsabbá és megbízhatóbbá tételére törekedett. Az új mozdonyok fejlesztésére a James Johnson mérnök által vezetett csapat kapott megbízást.
A mozdonyokat az Aberdeenben található Inverurie műhelyben készítették. Az 1893-as év során a gyártásuk befejeződött, és összesen hat darabot állítottak szolgálatba. A mozdonyokat főként a távolsági személyszállítási igények kielégítésére tervezték.
Technikai jellemzők
A GNSR Class R egy gőzmeghajtású mozdony, amely a korszak technológiai újításainak megfelelően épült. A mozdony 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy nem hajtott kerekével rendelkezett.
A mozdony gőzerővel működött, amelyet egy szénkazán és vízforraló biztosított. Teljesítményének köszönhetően képes volt viszonylag nagy sebességgel is közlekedni, bár pontos adatok a maximális sebességről nem állnak rendelkezésre.
Szolgálati történelem
A GNSR Class R mozdonyokat elsősorban Skóciában, a Great North of Scotland Railway vonalain alkalmazták. Főként személyszállítási feladatokat láttak el, beleértve a távolsági és elővárosi vonalakat is. A mozdonyokat egészen 1923-ig használták, amikor a vasúttársaságok egyesítése miatt a London and North Eastern Railway (LNER) részeivé váltak. A mozdonyokat később fokozatosan kivonták a forgalomból a modernizáció jegyében.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos, a GNSR Class R mozdonyok közül egy sem maradt fenn napjainkra. A mozdonyok selejtezése után egyetlen példányt sem őriztek meg múzeumi célokra, és nem is maradtak fenn működőképes állapotban.
Érdekességek és kulturális hatás
A GNSR Class R mozdonyok a vasúttörténet kedvelői számára érdekesek lehetnek, de szélesebb kulturális hatásaik nem ismertek. Mivel a mozdonyok már az 1920-as években kikerültek a forgalomból, nem jelentek meg sem filmekben, sem más populáris médiában. Modellvasúti elterjedtségük sem jelentős, és a rajongói kultúrában sincsenek jelen kiemelkedő módon.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GNSR_Class_R
Képek
Források: Wikipédia, Google