Történeti háttér és gyártás
A GP11 egy dízelmozdony, amelyet az amerikai székhelyű Electro-Motive Diesel (EMD) vállalat fejlesztett ki. Ez a mozdony a 1970-es évek végi vasúti szükségletekre reagált, amikor is a vasúttársaságok egyre inkább igényelték a hatékonyabb és költségtakarékosabb vontatójárműveket. A GP11 kifejlesztése 1978-ban kezdődött meg, melynek célja az volt, hogy egy korszerűsített, nagyobb teljesítményű dízelmozdonyt hozzanak létre, amely képes megfelelni a növekvő teherszállítási igényeknek.
A GP11 gyártását az EMD La Grange-ban, Illinois államban végezte. A mozdony elsődleges megrendelői az amerikai vasúttársaságok voltak, különösen azok, amelyek korábbi modellek helyett egy modernebb és hatékonyabb alternatívát kerestek.
Technikai jellemzők
A GP11 dízelmozdony hajtásrendszere dízelmotoros, melyet az EMD 645E motor típussal szereltek fel. Ez a motor jelentős teljesítményt biztosít, amely lehetővé teszi a mozdony számára, hogy a nehéz tehervonatokat is könnyedén vontassa. A GP11 tengelyelrendezése B-B kialakítású, ami a mozdony stabilitását és manőverezhetőségét javítja. A maximális sebessége megközelítőleg 105 km/h, ami az akkori standardoknak teljesen megfelelt.
A mozdony méretei a következők: hossza körülbelül 18 méter, magassága 4,5 méter. A GP11 fékrendszere légfékkel működik, amely biztosítja a gyors és hatékony megállást, még nagy sebességnél is.
Szolgálati történelem
A GP11 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai alkalmazták teherszállítási szolgálatban. Ez a típus különösen népszerű volt a csomós teherszállítási feladatoknál, ahol a teljesítmény és megbízhatóság kiemelten fontos szempont volt. A GP11 hosszú éveken át szolgált, és bár néhány példányukat kivonták a forgalomból, több mozdony még mindig aktívan működik, főként kisebb vasúttársaságoknál.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Bár a GP11 nem a legismertebb dízelmozdonyok egyike, néhány példánya múzeumokban is megtalálható az Egyesült Államokban, ahol a vasútbarátok megcsodálhatják őket. Ezek a múzeumok igyekeznek megőrzi a mozdony ipartörténeti jelentőségét, bemutatva fejlődését és szolgálatát a vasúti iparban.
Érdekességek és kulturális hatás
A GP11 mozdonyoknak nincs jelentős kulturális hatása vagy széles körű elterjedtsége a hobbivasút modellezés területén, de vasútrajongók körében mégis nagy becsben tartják őket a megbízhatóságuk és történeti jelentőségük miatt. Néhány modellgyártó készített méretarányos másolatot belőle, főként a mozdony kedvelőinek körében népszerűségnek örvendő kisebb léptékű modellek formájában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Gyártási év | 1978 |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Hossz | 18 méter |
Magasság | 4,5 méter |
Tengelyelrendezés | B-B |
Fékrendszer | Légfék |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google