GP11 (EMD) dízelmozdony

A GP11 (EMD) dízelmozdony az amerikai vasúttörténet egy izgalmas fejezete, melyet az 1970-es és 1980-as években alakítottak ki a hatékonyság növelése érdekében, és mind a gazdaságosság, mind a teljesítmény területén nagy fejlődést hozott.

Történeti háttér és gyártás

A GP11 egy dízelmozdony, amelyet az amerikai székhelyű Electro-Motive Diesel (EMD) vállalat fejlesztett ki. Ez a mozdony a 1970-es évek végi vasúti szükségletekre reagált, amikor is a vasúttársaságok egyre inkább igényelték a hatékonyabb és költségtakarékosabb vontatójárműveket. A GP11 kifejlesztése 1978-ban kezdődött meg, melynek célja az volt, hogy egy korszerűsített, nagyobb teljesítményű dízelmozdonyt hozzanak létre, amely képes megfelelni a növekvő teherszállítási igényeknek.

A GP11 gyártását az EMD La Grange-ban, Illinois államban végezte. A mozdony elsődleges megrendelői az amerikai vasúttársaságok voltak, különösen azok, amelyek korábbi modellek helyett egy modernebb és hatékonyabb alternatívát kerestek.

Technikai jellemzők

A GP11 dízelmozdony hajtásrendszere dízelmotoros, melyet az EMD 645E motor típussal szereltek fel. Ez a motor jelentős teljesítményt biztosít, amely lehetővé teszi a mozdony számára, hogy a nehéz tehervonatokat is könnyedén vontassa. A GP11 tengelyelrendezése B-B kialakítású, ami a mozdony stabilitását és manőverezhetőségét javítja. A maximális sebessége megközelítőleg 105 km/h, ami az akkori standardoknak teljesen megfelelt.

A mozdony méretei a következők: hossza körülbelül 18 méter, magassága 4,5 méter. A GP11 fékrendszere légfékkel működik, amely biztosítja a gyors és hatékony megállást, még nagy sebességnél is.

Szolgálati történelem

A GP11 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államok vasúttársaságai alkalmazták teherszállítási szolgálatban. Ez a típus különösen népszerű volt a csomós teherszállítási feladatoknál, ahol a teljesítmény és megbízhatóság kiemelten fontos szempont volt. A GP11 hosszú éveken át szolgált, és bár néhány példányukat kivonták a forgalomból, több mozdony még mindig aktívan működik, főként kisebb vasúttársaságoknál.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Bár a GP11 nem a legismertebb dízelmozdonyok egyike, néhány példánya múzeumokban is megtalálható az Egyesült Államokban, ahol a vasútbarátok megcsodálhatják őket. Ezek a múzeumok igyekeznek megőrzi a mozdony ipartörténeti jelentőségét, bemutatva fejlődését és szolgálatát a vasúti iparban.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP11 mozdonyoknak nincs jelentős kulturális hatása vagy széles körű elterjedtsége a hobbivasút modellezés területén, de vasútrajongók körében mégis nagy becsben tartják őket a megbízhatóságuk és történeti jelentőségük miatt. Néhány modellgyártó készített méretarányos másolatot belőle, főként a mozdony kedvelőinek körében népszerűségnek örvendő kisebb léptékű modellek formájában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Gyártási év 1978
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 18 méter
Magasság 4,5 méter
Tengelyelrendezés B-B
Fékrendszer Légfék

Hivatkozások

GP11 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google