GP15AC (EMD) dízelmozdony

A GP15AC (EMD) dízelmozdony az energiahatékonyság és megbízhatóság jegyében született, kompakt kialakításával ideális választásnak bizonyult ipari és helyi szállítási feladatokra.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP15AC dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta, és 1976-ban készült el. A mozdonyok tervezésének oka az volt, hogy a vasúttársaságok számára egy költséghatékony, mégis hatékony vonóerővel rendelkező mozdonyt biztosítsanak. A GP15AC-t kifejezetten a kisebb teherforgalom és ipari kiszolgálás számára fejlesztették ki.

A mozdonyokat többnyire az amerikai vasúttársaságok rendelték meg, és a gyártásuk az EMD La Grange, Illinois-i üzemében történt. Összesen 30 darabot gyártottak belőle, így viszonylag ritka típusnak számít a mozdonyvilágban.

Technikai jellemzők

A GP15AC dízelmozdony közepes teljesítményű, de gazdaságos működésű. A hajtásrendszere dízel, és az EMD 645E motor egyenáramú generátorral látja el a vontatómotorokat.

  • Teljesítmény: 1500 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Maximális sebesség: Körülbelül 100 km/h
  • Méretek: Nincs pontos adat, de a tipikus hossza megközelíti a 18 métert

Szolgálati történelem

A GP15AC mozdonyokat elsősorban az Egyesült Államokban használták kisebb tehervonatok vontatására és ipari környezetben. A szolgálati éveik alatt megbízható munkagépnek számítottak, bár ritkaságuk miatt kevésbé voltak a középpontban a vasúti közlekedés történetében. A pontos visszavonási idejükről nincs elérhető információ, de sok mozdony még mindig szolgálatban van különféle vasúttársaságoknál.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenlegi információk szerint nincs olyan GP15AC mozdony, amelyet kifejezetten múzeumi célokra tartottak volna meg. Azonban néhány példány továbbra is üzemképesen maradt fenn különböző amerikai vasúttársaságoknál.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP15AC mozdony nem vált különösebben híressé a szélesebb közönség körében, és ritkasága miatt kevésbé van jelen a modellvasúti világban is. Külön beceneve vagy kulturális hatása nincs feljegyezve. Modellvasúti változatai is ritkák, bár néhány gyártó időnként kiad korlátozott példányszámú modellt.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 1500 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség Körülbelül 100 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP15AC

Képek

Források: Wikipédia, Google