GP15C (EMD) dízelmozdony

A GP15C (EMD) dízelmozdony a General Motors Electro-Motive Division fejlesztésének részeként készült, innovatív megoldásaival megbízható választásnak bizonyult a vasúti áruszállításban.

Történeti háttér és gyártás

A GP15C dízelmozdony az EMD (Electro-Motive Diesel) gyártó vállalat munkája. Az EMD elsősorban a közepes teljesítményű mozdonyok fejlesztésére és gyártására specializálódott. E mozdony fejlesztésének célja az volt, hogy hatékony és gazdaságos megoldást nyújtson a vasúttársaságoknak a rövidebb vonalakon és tolatási feladatokban.

  • Gyártási időszak: 1954
  • Gyártó: Electro-Motive Diesel (EMD)

Technikai jellemzők

A GP15C dízelmozdony technikai jellemzői meglehetősen figyelemre méltóak. Az EMD által tervezett dízel-elektromos hajtás biztosította a szükséges erőt és rugalmasságot a mozdony számára, hogy sikeresen elvégezhesse feladatait.

  • Hajtásrendszer: Dízel-elektromos
  • Teljesítmény: 1500 lóerő
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Fékrendszer: Pneumatikus és dinamikus fékek

Szolgálati történelem

A GP15C mozdonyok elsősorban az Egyesült Államokban kerültek alkalmazásra. Az EMD által fejlesztett mozdonyt kisebb vasúttársaságok és ipari üzemek használták, ahol nagyobb mozdonyokra nem volt szükség. Ezek a mozdonyok jól teljesítettek a tolatási feladatokban és a kisebb teherforgalmak lebonyolításában.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincsenek megőrzött vagy múzeumban kiállított példányok a GP15C mozdonyokból, hiszen ezek a mozdonyok főként ipari alkalmazásokban voltak használatosak.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP15C nem vált széles körben ismertté a köznyelvben vagy a vasúti rajongók körében. Nem említik gyakran modellekben vagy vasúttörténeti kiadványokban, mivel főként ipari és tolatási feladatokra használták.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Hibrid
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GP15C

Képek

Források: Wikipédia, Google