GP20 (EMD) dízelmozdony

Az EMD GP20 dízelmozdony az 1960-as években úttörő szerepet játszott az amerikai vasutak modernizációjában, köszönhetően gazdaságos teljesítményének és megbízhatóságának.

Történeti háttér és gyártás

A GP20 egy dízelmozdonytípus, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott 1959 és 1962 között. Az EMD a General Motors egyik leányvállalata volt, és a GP20 kifejlesztésével a vasúti közlekedés hatékonyságának növelése volt a cél. Az 1960-as évek elején az amerikai vasúttársaságok jelentős igényt mutattak a hatékonyabb és környezetbarátabb dízelmozdonyok iránt, ezért az EMD a GP20-as típussal válaszolt erre az igényre.

Az EMD GP20-as mozdonyokból összesen 260 darabot gyártottak. Az elsődleges megrendelők között több amerikai vasúttársaság is szerepelt, például a Santa Fe, a Great Northern Railway és a Union Pacific. Ezek a társaságok az új technológiát elsősorban tehervonatok vontatására használták.

Technikai jellemzők

A GP20 egy dízelmozdony, amelyet egy EMD 567D2 típusú, 16 hengeres dízelmotor hajt. Ez a motor körülbelül 2000 lóerőt biztosított, ami akkoriban jelentős teljesítménynek számított. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváz két hajtott tengellyel rendelkezik.

Teljesítmény: 2000 lóerő
Maximális sebesség: 105 km/h
Hossz: 17,37 méter
Magasság: 4,64 méter
Tengelytáv: 2,8 méter

A mozdonyban alkalmazott dízel-elektromos hajtásrendszer lehetővé tette az energia hatékony átalakítását a dízelmotorból az elektromos vontatás számára. A GP20 futóműve és fékrendszere is innovatív volt, ami javította a mozdony teljesítményét és biztonságát.

Szolgálati történelem

A GP20-as mozdonyok az amerikai vasúti hálózat jelentős részét képezik, főként teherforgalomban használták őket. Az 1959-es bevezetés után gyorsan népszerűvé váltak a vasúttársaságok körében hatékonyságuk miatt. Az 1980-as évekre azonban már számos GP20-ast kivontak a forgalomból, mivel az újabb technológiák még hatékonyabb megoldást kínáltak.

A GP20-ast több társaság is modernizálta, például teljesítményfokozó átalakításokat, új vezérlőrendszereket és korszerűsített fékrendszereket alkalmaztak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos GP20-as mozdony fennmaradt és jelenleg vasúti múzeumokban található meg az Egyesült Államokban. Néhány példaul nosztalgiavonatok részeként működik, ahol látogatók számára mutatják be a régi vasúti technológiákat.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP20-as mozdony elterjedt modellvasúti körökben is, ahol számos gyártó készítette el a típus méretarányos modelljét. Az amerikai vasúti kultúrában a GP20 egy ikonikus jármű, amely a dízelmozdonyok felvirágzásának időszakát jelképezi.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2000 lóerő
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 17,37 méter
Magasság 4,64 méter
Tengelytáv 2,8 méter

Hivatkozások

A további részletekért látogass el a EMD GP20 Wikipedia oldalára.

Képek

Források: Wikipédia, Google