GP38-2W (EMD) dízelmozdony

A GP38-2W (EMD) dízelmozdony egy megbízható és sokoldalú jármű, amelyet gyakran használnak az észak-amerikai vasútvonalakon, jellegzetes széles vezetőfülkéje pedig a kanadai vasutak igényeihez igazodik.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP38-2W dízelmozdony az EMD (Electro-Motive Division) által lett gyártva, 1972-ben. A mozdony kifejlesztése a kanadai piac igényeihez igazodott, ahol a szélesebb kabinverziók előnyt élveztek a vasúti személyzet kényelme szempontjából.

A GP38-2W a GP38-2 modell széles kabinú változata, amelyet elsősorban a Canadian National Railway számára fejlesztettek ki. Az EMD, mint a világ egyik vezető mozdonygyártója, célzottan Kanadába exportálta ezt a verziót. A típus gyártása 1972-ben kezdődött, és a CN (Canadian National Railway) volt a fő megrendelője.

Technikai jellemzők

Ez a dízelmozdony a dízel-elektromos meghajtású rendszerek kategóriájába tartozik. A GP38-2W teljesítménye meghaladja a 2000 lóerőt, amelyet egy 16 hengeres 645E típusú motor biztosít. A mozdony tengelyelrendezése C-C, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázban három hajtott tengely található.

A maximális sebessége körülbelül 105 km/h (65 mph). A mozdony különleges széles kabinja növeli a vezető kényelmét és biztonságát, valamint jobb kilátást biztosít. A GP38-2W hajtásrendszere dízel-elektromos, ami azt jelenti, hogy a dízelmotor egy generátort hajt meg, amely elektromos áramot termel az elektromotorok számára.

Szolgálati történelem

A GP38-2W mozdonyok elsősorban Kanadában, a Canadian National Railway-nél álltak szolgálatban. A mozdony típusa megbízható és robusztus, amelyet nagyra értékeltek mind teherszállítási feladatoknál, mind pedig regionális vonatoknál. Az évek folyamán a mozdonyok jól szerepeltek, és a CN flottájának fontos részévé váltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GP38-2W mozdonyok közül néhány még mindig aktívan szolgál, míg mások vasúti múzeumok részeként maradtak fenn. Ezek a megőrzött példányok tanúskodnak az EMD mozdonyok megbízhatóságáról és tartósságáról.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP38-2W beceneve „Widecab” volt, azaz széles kabin, utalva az egyedi kabin kialakítására. Az ilyen típusú mozdonyok népszerűek a modellvasúti gyártók körében is, mivel ikonikus megjelenésük miatt sok vasútmodell rajongó kedvenceivé váltak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 2000 lóerő
Maximális sebesség 105 km/h
Tengelyelrendezés C-C

Hivatkozások

További információ

Képek

Források: Wikipédia, Google