Történeti háttér és gyártás
Az EMD GP38AC egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Kifejlesztése az 1970-es évek elejére nyúlik vissza, amikor is a vasúti társaságok igényt tartottak egy megbízható közepes teljesítményű mozdonyra. Az 1970-es év kulcsfontosságú volt a mozdony gyártástörténetében, ugyanis ekkor kezdődött meg a sorozatgyártása. A GP38AC-t az EMD La Grange-ban, Illinois államban található gyárában készítették.
A GP38AC változat a GP38 sorozat egy speciális változata, amelyet elsősorban különböző amerikai vasúttársaságok rendeltek meg. A pontos darabszám a különböző variációk és megrendelések kombinációjától függ.
Technikai jellemzők
A GP38AC dízel-elektromos hajtású, amely rendkívül népszerűvé tette az iparban, mivel a dízelmotor által generált elektromosság hajtja meg a mozdony tengelyeit.
– Teljesítmény: Az EMD GP38AC mozdonyt 2,000 lóerős teljesítménnyel tervezték.
– Tengelyelrendezés: A mozdony egy B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két tengely található.
– Maximális sebesség: A mozdonyok általában 104 km/h (65 mph) körüli maximális sebességre képesek.
– Méretek: A mozdony körülbelül 18 méter hosszú, részletesebb méretbeli adatok nem állnak rendelkezésre.
– Fékrendszer: Hagyományos légfék rendszerrel van felszerelve.
– Vezérlés: Elektromos vezérlőrendszerrel rendelkezik, ami az akkori technikai színvonalnak megfelelően készült.
Szolgálati történelem
A GP38AC mozdonyokat elsősorban Észak-Amerikában használták különböző vasúttársaságok. Alapvetően teherforgalomban alkalmazták őket, köszönhetően megbízható teljesítményüknek és alacsony karbantartási igényüknek. Bár pontos információk a kivonás időpontjáról nem állnak rendelkezésre, ezek a mozdonyok hosszú évtizedekig szolgáltak a vasúti hálózatokban.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs széles körű információ arról, hogy léteznek-e megőrzött GP38AC mozdonyok múzeumi kiállításokon vagy nosztalgiavonatokban. Azonban a GP sorozat többi tagjához hasonlóan, valószínű, hogy néhány példány megmenekült a selejtezéstől.
Érdekességek és kulturális hatás
A GP38AC mozdony jelentős hatással volt a vasútiparra az 1970-es években, és továbbra is népszerű téma a vasúti modellezők és vasúttörténeti rajongók körében. A mozdony különféle modellváltozatai elérhetők több méretarányban is, kielégítve a vasútmodellezők igényeit.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google