GP38AC (EMD) dízelmozdony

Az EMD GP38AC dízelmozdony a vasúti közlekedés megbízható munkalova, amelyet az 1970-es években fejlesztettek ki, hogy a teherszállítás hatékonyságát növeljék.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP38AC egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az Electro-Motive Division (EMD) gyártott. Kifejlesztése az 1970-es évek elejére nyúlik vissza, amikor is a vasúti társaságok igényt tartottak egy megbízható közepes teljesítményű mozdonyra. Az 1970-es év kulcsfontosságú volt a mozdony gyártástörténetében, ugyanis ekkor kezdődött meg a sorozatgyártása. A GP38AC-t az EMD La Grange-ban, Illinois államban található gyárában készítették.

A GP38AC változat a GP38 sorozat egy speciális változata, amelyet elsősorban különböző amerikai vasúttársaságok rendeltek meg. A pontos darabszám a különböző variációk és megrendelések kombinációjától függ.

Technikai jellemzők

A GP38AC dízel-elektromos hajtású, amely rendkívül népszerűvé tette az iparban, mivel a dízelmotor által generált elektromosság hajtja meg a mozdony tengelyeit.

Teljesítmény: Az EMD GP38AC mozdonyt 2,000 lóerős teljesítménnyel tervezték.
Tengelyelrendezés: A mozdony egy B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázon két-két tengely található.
Maximális sebesség: A mozdonyok általában 104 km/h (65 mph) körüli maximális sebességre képesek.
Méretek: A mozdony körülbelül 18 méter hosszú, részletesebb méretbeli adatok nem állnak rendelkezésre.
Fékrendszer: Hagyományos légfék rendszerrel van felszerelve.
Vezérlés: Elektromos vezérlőrendszerrel rendelkezik, ami az akkori technikai színvonalnak megfelelően készült.

Szolgálati történelem

A GP38AC mozdonyokat elsősorban Észak-Amerikában használták különböző vasúttársaságok. Alapvetően teherforgalomban alkalmazták őket, köszönhetően megbízható teljesítményüknek és alacsony karbantartási igényüknek. Bár pontos információk a kivonás időpontjáról nem állnak rendelkezésre, ezek a mozdonyok hosszú évtizedekig szolgáltak a vasúti hálózatokban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincs széles körű információ arról, hogy léteznek-e megőrzött GP38AC mozdonyok múzeumi kiállításokon vagy nosztalgiavonatokban. Azonban a GP sorozat többi tagjához hasonlóan, valószínű, hogy néhány példány megmenekült a selejtezéstől.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP38AC mozdony jelentős hatással volt a vasútiparra az 1970-es években, és továbbra is népszerű téma a vasúti modellezők és vasúttörténeti rajongók körében. A mozdony különféle modellváltozatai elérhetők több méretarányban is, kielégítve a vasútmodellezők igényeit.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek

Hivatkozások

EMD GP38AC – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google