GP39 (EMD) dízelmozdony

A GP39 (EMD) dízelmozdony az 1970-es évek amerikai vasúthálózata számára készült, és kiváló teljesítményével hozzájárult a vasúti szállítás fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A GP39 egy dízel-elektromos mozdony, amelyet az amerikai Electro-Motive Division (EMD) fejlesztett ki. Az első példányokat 1969-ben gyártották. A GP39 mozdonyok célja az volt, hogy kielégítsenek egy növekvő igényt a hatékony és megbízható közepes teljesítményű dízelmozdonyok iránt, amelyek kifejezetten a közepes és könnyebb tehervonatok számára lettek tervezve. Elsősorban az Egyesült Államokban működő magánvasutak számára készült, és bár nem volt széles körben elterjedt, több társaság is megrendelte ezt a típust.

Technikai jellemzők

A GP39 típusú mozdonyok dízel-elektromos hajtásúak, ami azt jelenti, hogy egy dízelmotor generál elektromos áramot, amely viszont elektromos motorokat hajt meg. A mozdonyok teljesítménye körülbelül 2,300 lóerő (1,720 kW). Tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy négy tengellyel rendelkezik, mindegyik külön-külön meghajtva.

  • Dízelmotor: 12-645E3
  • Teljesítmény: 2,300 lóerő (1,720 kW)
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Maximális sebesség: körülbelül 105 km/h
  • Hossz: 18,29 méter

Szolgálati történelem

A GP39 mozdonyokat főként teherforgalomban használták az Egyesült Államokban. Az elsődleges felhasználók közé tartozott a Burlington Northern Railroad és a Western Pacific Railroad. Az idő múlásával néhány mozdonyt modernizáltak vagy átépítettek a megnövekedett teljesítményigények kielégítésére. Bár nem voltak olyan széles körben elterjedtek, mint más típusok, jelentős szerepet játszottak a közepes teherszállítási feladatokban az amerikai vasútvonalakon.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GP39 mozdonyok közül néhány még ma is működőképes, és némelyik múzeumban vagy nosztalgia vonatok részeként megtalálható. Az Egyesült Államokban több vasúti múzeumban is megőriztek példányokat, hogy bemutassák a dízel-elektromos technológia fejlődését és szerepét az amerikai vasúti történetben.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GP39 nem a legismertebb mozdonytípus, a modellezők körében népszerű lett a vasútmodellek világában. Több gyártó is készített méretarányos modellvasutakat ebből a típusból, amelyek széleskörűen elérhetők a modellezői piacon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 2,300 lóerő (1,720 kW)
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 18,29 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP39

Képek

Források: Wikipédia, Google