GP40P (EMD) dízelmozdony

Az EMD GP40P dízelmozdony egy különleges modell a vasúttörténetben, amelyet az 1960-as években fejlesztettek ki személyszállító vonatok számára, és kiemelkedett a modern dizájn és hatékonyság terén.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP40P dízelmozdonyt az Electro-Motive Division (EMD) gyártotta 1966-ban. A locomotívot kifejezetten a Southern Pacific Railroad számára fejlesztették ki, hogy elővárosi vasúti szolgáltatásaikat kiszolgálja. Az EMD GP40P a GP40-es modellek sorozatának egyik variánsa, amely a személyszállítás igényeit elégítette ki.

  • Gyártó: Electro-Motive Division (EMD)
  • Gyártási év: 1966
  • Megrendelő: Southern Pacific Railroad
  • Példányszám: 3 darab

Technikai jellemzők

A GP40P dízelmozdony technikai megoldásai és specifikációi a kor elvárásainak megfelelően lettek kialakítva. Főként személyszállító vonatok vontatására tervezték, így a hajtásrendszer precíz kivitelezése és a teljesítmény optimalizálása kulcsfontosságú volt.

  • Meghajtás: Dízel
  • Motor típusa: EMD 16-645E3
  • Teljesítmény: 3000 lóerő
  • Tengelyelrendezés: B-B
  • Maximális sebesség: 105 km/h
  • Hossz: 18,8 méter (kb.)

Szolgálati történelem

A GP40P mozdonyokat elsősorban Kalifornia állam területén használták a Southern Pacific Railroad elővárosi szolgáltatásaiban. Ezek a mozdonyok kifejezetten az ingázók szállítására voltak optimalizálva, mivel megfeleltek a kor személyszállítási követelményeinek. Mint sok más mozdony, a GP40P is átesett modernizációkon a szolgálati évei alatt, hogy megfeleljenek az új technológiai és biztonsági előírásoknak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GP40P mozdonyok közül néhány megőrzött példány található meg különböző vasútbarát szervezeteknél és múzeumokban. Ezek a lokomotívok a vasúttörténet fontos részeit képviselik, és alkalomszerűen nosztalgiavonatok részeként is közlekednek, megőrizve ezzel a dízelkorszak emlékét.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP40P mozdonyok érdekes helyet foglalnak el a vasútrajongók körében. Modellvasúti formában is elérhetők, különböző méretarányokban, ami hozzájárult a modellezés és a vasúti hobbi világának gazdagodásához. A Southern Pacific Railroad színei és logói különösen népszerűek a gyűjtők és az amatőr vasutasok körében.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3000 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 18,8 méter (kb.)

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google