GP40TC (EMD) dízelmozdony

A GP40TC (EMD) dízelmozdony az 1960-as években készült, és különleges jelentőséggel bír, mivel az utazási kényelmet és a mozdony technikai hatékonyságát ötvözte az Észak-amerikai vasútvonalakon.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP40TC dízelmozdony az Electro-Motive Division (EMD) által 1966-ban kifejlesztett gép, amelyet eredetileg a kanadai elővárosi vasúttársaság, a GO Transit igényeinek kielégítésére terveztek. Az EMD az Egyesült Államokban, La Grange-ban található gyárában készítette ezeket a mozdonyokat. Az első szállítást 1967-ben végezték el, összesen 8 darab készült ebből a típusból. A GP40TC-ket úgy tervezték, hogy képesek legyenek nagyobb terheléseket és elővárosi utasszállítást is elvégezni.

Technikai jellemzők

A GP40TC dízelüzemű mozdony, amelyet egy EMD 645E3 típusú motor hajt. A mozdony tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóváza két kerékpárból áll, mindegyiket külön motor hajtja. A mozdony teljesítménye 3000 lóerő, maximális sebessége 105 km/h. A GP40TC-t úgy tervezték, hogy képes legyen hosszú távú szolgálatot biztosítani elővárosi és hosszabb távolságú utasszállításra egyaránt. A mozdony méretei közé tartozik a kb. 18.98 méter hosszúság. Továbbá, a GP40TC eredetileg nem rendelkezett klímaberendezéssel, de később modernizálták az utasok kényelme érdekében.

Szolgálati történelem

A GP40TC mozdonyokat eredetileg Kanadában a GO Transit használta az elővárosi vonatokhoz. Később a GO Transit az 1970-es évek végén megszabadult ezektől a mozdonyoktól, és az Amtrak vette át őket az Egyesült Államokban. Ezt követően az Amtrak mozdonyai több átalakításon is átestek, beleértve a fő generátorok és az elektromos rendszerek frissítését. Az Amtrak szolgálatában ezek a mozdonyok számos vonalon közlekedtek, és sokáig szolgáltak, míg végül 2005-ben kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy bármelyik GP40TC mozdony megőrzésre került volna múzeumban vagy nosztalgiavonatok részeként. A legtöbb ilyen mozdonyt vagy átalakították, vagy teljesen megszüntették.

Érdekességek és kulturális hatás

A GP40TC mozdonyok érdekessége, hogy a GMDD által Kanadában épített, de az EMD által tervezett mozdonyok egyike volt. Bár nem váltak széles körben ismertté, azonban modellvasúti kiegészítők között időnként előfordulnak ezek a mozdonyok, különböző gyártók kínálatában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 3000 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 105 km/h
Hossz 18.98 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP40TC

Képek

Források: Wikipédia, Google