GP7 (EMD) dízelmozdony

Az 1949-ben bemutatott GP7 (EMD) dízelmozdony a vasúti közlekedés egyik korszakos szereplője, híres megbízhatóságáról és sokoldalúságáról, melyek révén jelentős hatást gyakorolt a vasutak modernizációjára.

Történeti háttér és gyártás

Az EMD GP7 dízelmozdonyt a General Motors Electro-Motive Division (EMD) fejlesztette ki és gyártotta. Ez a típus válaszul szolgált az amerikai vasúttársaságok növekvő igényére a hatékonyabb és megbízhatóbb dízelmozdonyok iránt, melyek a gőzmozdonyok kiváltására voltak alkalmasak. A GP7 gyártását 1949-ben kezdték meg, és egészen 1954-ig folytatták. Az EMD összesen 2729 darabot gyártott ebből a típusból. Számos vasúttársaság, köztük a Santa Fe, a Southern Railway és számos más amerikai vasúttársaság volt megrendelője ennek a mozdonytípusnak.

Technikai jellemzők

A GP7 egy dízelmozdony, amelyet egy dízelmotor hajt meg, ami villamos áramot termel a meghajtáshoz. A mozdony kialakítása B-B tengelyelrendezéssel rendelkezik, azaz négy tengelye van, amelyek mindegyike hajtott. A GP7 maximális teljesítménye körülbelül 1500 lóerő, és sebessége elérte a 103 km/h-t. A mozdony teljes hossza 17,12 méter, magassága pedig körülbelül 4,57 méter. A GP7 többféle szolgálati szerepet is betölthetett, beleértve a tehervonatok és személyvonatok vontatását is.

Szolgálati történelem

Az EMD GP7 mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Államok vasúti hálózatában. A mozdonyok megbízhatóságuk és sokoldalúságuk révén gyorsan népszerűvé váltak a vasúttársaságok körében. Az 1950-es és 1960-as évek során több száz GP7 mozdony volt forgalomban, és jelentős szerepet játszottak a gőzmozdonyok leváltásában. Idővel sok GP7-et korszerűsítettek, vagy újabb típusokkal helyettesítettek. A szolgálatból való kivonásuk a 1980-as években kezdődött, bár néhány példány még mindig működőképes nosztalgiavonatokban található.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Számos GP7 mozdony megőrzésre került különböző vasúti múzeumokban az Egyesült Államokban. Ezek a példányok gyakran részét képezik nosztalgiavonatoknak, és népszerű attrakciók a vasúti rajongók körében. Egyes múzeumokban teljesen működőképes állapotban tartják őket, hogy bemutassák a mozdony történeti jelentőségét és technikai jellemzőit.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A GP7 mozdonyokat gyakran „Jeep” becenévvel illették, ami a General Purpose szó rövidítése.
  • Kulturális hatása a vasúti modellezés világában is megmutatkozott, ahol több gyártó is készített méretarányos modellváltozatokat ebből a típusból.
  • Az EMD GP7 népszerű választás volt az amatőr vasútmodellezők körében, a típus sok vasúti diorámán megtalálható.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Teljesítmény 1500 lóerő
Tengelyelrendezés B-B
Maximális sebesség 103 km/h
Hossz 17,12 m
Magasság 4,57 m

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP7

Képek

Források: Wikipédia, Google