Történeti háttér és gyártás
A Grand Canyon Railway 4960 gőzmozdonyt a Baldwin Locomotive Works gyártotta 1923-ban. A gőzmozdony alapvetően teher- és személyvonatok vontatására készült az Egyesült Államokban. Az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (AT&SF) rendelte meg, amely széles körben üzemeltetett vasútvonalakat az amerikai Délnyugaton. Az 1920-as években nagy volt az igény a hatékony és erős mozdonyokra, amelyek képesek nagy terheket szállítani a regionális és távolsági vonalakon is. Ebből a típusból több példány is készült, hogy lefedjék az AT&SF folyamatosan bővülő vasúthálózatának igényeit.
Technikai jellemzők
A 4960-as gőzmozdony 2-8-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy két vezetőkerék, nyolc hajtókerék és két futókerék található rajta. A meghajtását gőz biztosítja, amelyet a kazánban hevített víz forrása generál. A mozdony hossza körülbelül 23 méter, maximális sebessége 97 km/h, ami akkoriban kimagasló teljesítmény volt. A konstrukció masszív, nagy hatótávolságú, így ideális volt a hosszú távú személy- és teherszállításra. A mozdony vezérlése hagyományosan kézi volt, a fékrendszer pedig főleg sűrített levegős fékeket alkalmazott.
Szolgálati történelem
A 4960-as mozdony évtizedekig szolgált az Atchison, Topeka and Santa Fe Railway vonalain. Az 1920-as évektől kezdve főleg teherszállításra használták, de alkalmanként személyvonatok előtt is közlekedett. Az 1960-as évek beköszöntével, amikor a dízelmozdonyok egyre inkább kiszorították a gőztechnológiát, a 4960-as is kiszorult az aktív szolgálatból. 1960-ban kivonták az eredeti szolgálatából, majd később a Grand Canyon Railway vásárolta meg, hogy nosztalgiajáratokon üzemeljen.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 4960-as gőzmozdonyt jelenleg a Grand Canyon Railway üzemelteti Arizonában, ahol rendszeresen közlekedik nosztalgia vonatok élén. Ez a példa nagyszerűen szemlélteti a történelmi vasúti technológiákat, és lehetőséget biztosít a látogatóknak, hogy élvezzék a gőzmozdony különleges hangulatát. Bár a mozdonyt modernizálták a hatékonyabb és biztonságosabb működés érdekében, a klasszikus stílusa megmaradt.
Érdekességek és kulturális hatás
A Grand Canyon Railway 4960-as gőzmozdony különleges helyet foglal el a vasúti rajongók körében. Nemcsak a történelmi jelentősége miatt népszerű, hanem azért is, mert szerepet vállal a Grand Canyon turizmusában. A mozdony és a hozzá tartozó nosztalgiajáratok gyakran vonzzák a látogatókat, akik a múlt egy darabját szeretnék megtapasztalni. A 4960-as mozdonyt sokan a „Nagy Fekete Hölgy”-ként ismerik, utalva a méretére és eleganciájára.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-8-2 |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Hossz | 23 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Canyon_Railway_4960
Képek
Források: Wikipédia, Google