Történeti háttér és gyártás
A Great Northern class H-5 gőzmozdonyt 1921-ben gyártotta a Baldwin Locomotive Works, amely a korszak egyik vezető mozdonygyártó vállalata volt az Egyesült Államokban. A mozdonyt kifejezetten a Great Northern Railway megrendelésére tervezték, hogy megfeleljen a vasúttársaság növekvő szállítási igényeinek. A class H-5 sorozat a hatékonyabb és erőteljesebb gőzmozdonyok fejlesztésének része volt, amelyet a teher- és személyszállítás hatékonyságának növelésére terveztek. A gyártás helyszíne az amerikai Philadelphia volt, amely a Baldwin cégnél számos további vasúti jármű gyártásának központjaként is szolgált.
Technikai jellemzők
A Great Northern class H-5 egy 4-6-2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet Pacificként is ismernek, az ilyen elrendezésű mozdonyok között elterjedten használt név alapján. Elsősorban gőzzel működött, amelyet a kazánban lévő víz forralásával állítottak elő. A mozdony teljesítménye jelentős volt, lehetővé téve a nagy sebességű és nehéz vonatok húzását. A pontos műszaki részletei, mint például a maximális sebesség vagy a tengelytáv pontos számai nem állnak rendelkezésre, de ismert, hogy az ilyen típusú mozdonyokat gyakran használták gyorsvonati szolgálatokhoz.
Szolgálati történelem
A Great Northern Railway alkalmazta az H-5 osztályú mozdonyokat, amelyek fontos szerepet játszottak a társaság működésében. Ezek a mozdonyok különösen hasznosak voltak a gyorsvonatok kiszolgálásában, hozzájárulva a személy- és teherforgalom hatékony kezeléséhez. Az amerikai vasúthálózat fejlődésével a gőzmozdonyok fokozatosan háttérbe szorultak a dízelmozdonyok megjelenése miatt, ami a Great Northern class H-5 mozdonyok kivonását is eredményezte. Az 1950-es évek végén ezek a mozdonyok is elavulttá váltak, amikor a modern, dízel- és elektromos meghajtású mozdonyok átvették a gőzmozdonyok szerepét.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincs információ arról, hogy a Great Northern class H-5 sorozat bármely példánya megőrzésre került volna múzeumi szereplésre. Az ilyen típusú mozdonyok jelentős része leselejtezésre került a technológiai fejlődés következtében, és nem maradt meg működőképes állapotban semmilyen múzeumban vagy nosztalgiajáratban.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a Great Northern class H-5 nem tartozik a legismertebb mozdonytípusok közé, fontos része volt a korabeli amerikai vasúti közlekedésnek. A modellezők körében előfordulhat, hogy a Great Northern Railway mozdonyai iránt érdeklődnek, és a mozdony méretarányos modelljei is megtalálhatók lehetnek vasútmodell kiállításokon. A gőzmozdonyok szélesebb értelemben vett kulturális hatása azonban a vasúti ipar és technológia fejlődésének tartósságához kapcsolódik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
Great Northern class H-5 – Wikipedia
Képek
Források: Wikipédia, Google