Great Northern class P-2 gőzmozdony

A Great Northern class P-2 gőzmozdony az 1920-as évek brit vasúti mérnöki csodája volt, amely képességeivel és lenyűgöző teljesítményével meghatározta a gyors és hatékony utazás korszakát.

Történeti háttér és gyártás

A Great Northern class P-2 gőzmozdony a Great Northern Railway (GNR) számára készült, hogy nagysebességű személyszállító szolgálatot lásson el. Kiemelkedő vonzereje volt annak, hogy hosszú, expressz vonatokhoz tervezték, hogy az Edinburgh és London közti távolságot gyorsan és hatékonyan megtehessék. A mozdonyok tervezésére és gyártására 1923-ban került sor, ami a Great Northern Railway és a Londoni és Északi Keleti Vasút társaságok egyesülésének időszakára esett.

A mozdonyokat Sir Nigel Gresley, a brit vasúti mérnöki tevékenység egyik kiemelkedő alakja tervezte, aki híres volt a sebesség és az innováció iránti elkötelezettségéről. A gyártás során hat példány készült el, amelyeket a Doncaster Works gyártott le.

Technikai jellemzők

A Great Northern class P-2 gőzmozdonyok a gőzvontatás csúcstechnológiáját képviselték a maguk korában. A mozdonyok 2-8-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami hozzásegítette őket a nagy sebességnél is stabil menettulajdonságokhoz. A hengeres motorok hatalmas teljesítmény leadására voltak képesek, így a mozdonyok akár 100 mph (kb. 160 km/h) sebességet is elérhettek.

  • Hossz: kb. 21 méter
  • Teljesítmény: több mint 2500 lóerő
  • Tüzelőanyag: szén
  • Vízkapacitás: nagyméretű, a hosszú utakra optimalizálva

Szolgálati történelem

A Great Northern class P-2 gőzmozdonyokat elsősorban a kelet-ázsiai vasútvonalakon használták. A mozdonyok egyik fő szolgálati területe volt az úgynevezett „Flying Scotsman” útvonal, amely London King’s Cross állomását kötötte össze Edinburgh Waverley állomásával.

A második világháború során a mozdonyokat katonai célokra is igénybe vették, ami extra igénybevételt jelentett számukra. A háború után, a gőzmozdonyok korának leáldozásával, a P-2 osztály gépeit fokozatosan kivonták a szolgálatból az 1950-es évekre.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg egyetlen eredeti P-2 mozdony sem maradt fenn teljes egészében, azonban lelkes rajongók és vasúttörténeti szervezetek erőfeszítéseinek köszönhetően megkezdődött egy példány újjáépítése. Ez a projekt, amely a 2000-es évek elején kezdődött, a mozdony eredeti terveinek és technológiájának felhasználásával igyekszik visszaállítani a P-2 osztályú mozdonyt, hogy az újra működőképes állapotban legyen.

Érdekességek és kulturális hatás

A Great Northern class P-2 mozdonyok ikonikusnak számítanak a brit vasúttörténetben. Bár nem maradtak fenn a mozdonyok, az újjáépítési törekvések folyamatosan fenntartják a legendájukat. Több modellvasúti gyártó is készített méretarányos replikákat, melyek népszerűek a vasútrajongók körében.

A P-2 mozdonyok története és újjáépítése gyakran témája vasúti magazinoknak, könyveknek és dokumentumfilm-sorozatoknak, amely tovább növeli kulturális hatásukat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-2
Maximális sebesség 160 km/h
Teljesítmény 2500 lóerő
Gyártási év 1923

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Northern_class_P-2

Képek

Források: Wikipédia, Google