Történeti háttér és gyártás
A Great Northern W-1 elektromos mozdonyt az amerikai Great Northern Railway számára fejlesztették ki 1947-ben. A Baldwin Locomotive Works és a General Electric együttműködésében készült. A mozdonyok különleges igényt elégítettek ki, nevezetesen a Cascade Tunnel vonalán történő üzemelést, ahol a füstgázok elkerülése érdekében elektromos mozdonyokra volt szükség. Összesen két darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A Great Northern W-1 elektromos mozdonyok teljesen villamos hajtásúak voltak. Az elektromos rendszer maximális teljesítménye 5000 lóerő volt, amely lehetővé tette a nehéz tehervonatok továbbítását a meredek hegyi pályákon. A mozdonyok Bo-Bo-Bo tengelyelrendezéssel készültek, ami különösen alkalmassá tette őket a hegyi vonalakra. A maximális sebesség elérte a körülbelül 104 km/h-t.
- Hossz: 30,48 méter
- Magasság: 4,57 méter
- Tengelytáv: 21,34 méter
Szolgálati történelem
A W-1 mozdonyok a Great Northern Railway által üzemeltetett Cascade Tunnel vonalon szolgáltak Washington államban. Megbízhatóságuk ellenére a technológia fejlődése és a dízelmozdonyok elterjedése miatt a ’60-as évek elején kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg egyetlen példány sem maradt fenn a Great Northern W-1 mozdonyokból. Sajnos egyik sem került be múzeumba vagy nosztalgia vonalra, így az utókor számára nem elérhetők megtekintésre.
Érdekességek és kulturális hatás
A Great Northern W-1 mozdonyok különleges kialakításuk miatt a vasútbarátok és modellvasút-gyűjtők körében ismertek. Modellvasúti változatai népszerűek voltak a vasútmodellező közösségekben, különösen Észak-Amerikában.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 5000 lóerő |
Tengelyelrendezés | Bo-Bo-Bo |
Maximális sebesség | 104 km/h |
Hossz | 30,48 méter |
Magasság | 4,57 méter |
Tengelytáv | 21,34 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Northern_W-1
Képek
Források: Wikipédia, Google