Történeti háttér és gyártás
A GS&WR Class 101 gőzmozdonyokat a Great Southern and Western Railway (GS&WR) részére fejlesztették ki és gyártották 1866-ban. A mozdonyok tervezésének és gyártásának feladata a Dublinban található Inchicore Works műhely dolgozóié volt. A mozdonyok kifejlesztésének célja a vasúti közlekedés hatékonyságának és sebességének növelése volt abban az időben, amikor a vasút a fő közlekedési forma volt Írországban. Az összesen 111 darab elkészült mozdonyt a GS&WR részére gyártották, hogy a belföldi személy- és teherforgalmat hatékonyan szolgálják ki.
Technikai jellemzők
A Class 101 mozdonyok egy rendkívül hatékony gőzmeghajtású rendszerrel rendelkeztek. A tengelyelrendezésük 0-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy nem volt vezető vagy futótengely, csak hajtótengelyek. Ezek a mozdonyok robusztus kivitelüknek köszönhetően nagy teljesítményre voltak képesek, ami ideálisnak bizonyult mind a személy-, mind a teherszállításhoz. A mozdony pontos teljesítménye és sebessége nem ismert, de az, hogy ilyen nagy példányszámban gyártották, arra utal, hogy megbízható és hatékony volt.
Szolgálati történelem
A GS&WR Class 101 mozdonyokat szinte kizárólag Írországban használták, a Great Southern and Western Railway vonalain. Különféle szolgálatokban álltak, beleértve az elővárosi, gyorsvonati és teherszállító feladatokat is. Szolgálati idejük alatt néhány mozdonyt modernizáltak, hogy megfeleljenek a kor változó igényeinek, de az alapvető szerkezeti változtatások ritkák voltak. A mozdonyok egészen a 20. század közepéig szolgáltak, amikor is fokozatosan kivonták őket a forgalomból, hogy helyet adjanak a modernebb dízelmozdonyoknak.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GS&WR Class 101 gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn múzeumi vagy megőrzött állapotban. A modern kori vasúttörténeti gyűjteményeknek így ez a mozdonytípus nem része, ami azt jelenti, hogy a vasútbarátok csak fényképek és leírások alapján ismerkedhetnek meg vele.
Érdekességek és kulturális hatás
A GS&WR Class 101 gőzmozdonyok nem váltak különösebben híressé a kulturális médiában, mint például filmek vagy irodalmi alkotások. Modellvasúti változatai sem terjedtek el széles körben, ami részben annak tudható be, hogy az információk és a maradványok korlátozott számban állnak rendelkezésre. Azonban a vasúttörténet iránt érdeklődők körében mégis jelentős helyet foglalnak el, hiszen a 19. századi vasúti technológia kiemelkedő példáiként tartják számon őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google