GS&WR Class 333 gőzmozdony

A GS&WR Class 333 gőzmozdony az ír vasút történelmének jelentős mérföldköve, amely megbízhatóságával és teljesítményével szolgálta a vonatok gördülékeny közlekedését.

Történeti háttér és gyártás

A GS&WR Class 333 gőzmozdonyok az Ír Nagy Délkeleti Vasúttársaság (Great Southern and Western Railway, GS&WR) számára készültek 1908-ban. Ezek a mozdonyok az akkor felmerülő vasúti igények kielégítésére készültek, különös tekintettel az utasszállítási kapacitás növelésére és a forgalom hatékonyabb kezelésére. A mozdonyokat a világszerte ismert Neilson & Company gyártotta az Egyesült Királyságban, amely a korszak egyik vezető mozdonygyártó vállalata volt. Összesen 15 darab készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A GS&WR Class 333 egy gőzmozdony, amely a gőzhajtás elvén működött. A tengelyelrendezést tekintve 4-4-0 típusú volt, amely jól alkalmazkodott az írországi vasútvonalak kanyarulataihoz, biztosítva a stabilitást és az egyenletes teljesítményt. A mozdonyok maximális sebessége jellemzően elegendő volt a korabeli utasszállító igények kielégítésére, bár pontos adat nem áll rendelkezésre. A mozdonyok főként személyszállításra lettek tervezve, azonban gyakran használták őket teherfuvarozásra is, amikor szükség volt rá. A technikai felszereltségük egyszerű, de megbízható volt, amely lehetővé tette a hosszabb szolgálati időt.

Szolgálati történelem

A GS&WR Class 333 mozdonyokat főként Írország területén használták, ahol az országos vasúthálózat fontos részét képezték. Elsődleges feladatuk az utasok szállítása volt, de rugalmas kialakításuk révén teherfuvarozásra is bevetették őket. A mozdonyok szinte minden vonalon megfordultak, ahol GS&WR szolgáltatások működtek. A 20. század közepére a technológiai fejlődés és a modernizáció szükségessége miatt elkezdték őket kivonni a forgalomból. A pontos kivonási dátumok nem ismertek, de valószínűleg a ’60-as évekre már nem voltak üzemben.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs ismert megőrzött példánya a GS&WR Class 333 mozdonyoknak, és nem szerepeltek múzeumokban vagy nosztalgiavonatokban. Ez gyakori eset a korai 20. századi gőzmozdonyokkal, ahol a selejtezett járművekből nem mindig maradt fenn olyan példány, amelyet múzeumi kiállításra vagy kulturális megőrzésre szántak volna.

Érdekességek és kulturális hatás

A GS&WR Class 333 mozdonyok köznyelvi elnevezéseiről vagy különleges beceneveiről nincs ismert információ. A témában készült modellek és a rajongói kultúra szempontjából ezek a mozdonyok kevésbé kerültek a figyelem középpontjába. Az ilyen korabeli gőzmozdonyok gyakran inspirálták a vasútmodellezést, így nem kizárt, hogy léteznek méretarányos makettek, de nincsenek dokumentált, széles körben ismert példák a GS&WR Class 333 típusból.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google