Történeti háttér és gyártás
A GS&WR McDonnell 2-4-0 gőzmozdony a 19. században készült, pontosan 1868-ban. A mozdonyt a Great Southern and Western Railway (GS&WR) számára tervezték, amely Írország egyik jelentős vasúttársasága volt. Az új gőzmozdony a növekvő személyszállítási igények kielégítése érdekében készült, különösen a gyorsvonati szolgálatok számára. A mozdony tervezését Alexander McDonnell mérnök irányította, aki az ír vasúttársaság főmozdonytervezője volt abban az időben. A gyártás helyszíne a dublini Inchicore műhely volt, amely a GS&WR saját műszaki központja.
Technikai jellemzők
A GS&WR McDonnell 2-4-0 gőzmozdony egy közepes méretű vasúti jármű volt, amelyet a klasszikus 2-4-0 tengelyelrendezés jellemzett. Ez azt jelenti, hogy a mozdonynak két vezető kereke és négy hajtott kereke volt, ami megfelelő stabilitást és vonóerőt biztosított. A mozdonyt gőz hajtotta, a kazán pedig szén elégetésével termelte a szükséges gőzt.
Főbb műszaki jellemzők:
– Hajtásrendszer: Gőzhajtás
– Tengelyelrendezés: 2-4-0
– Teljesítmény: Nem publikált adatok
– Maximális sebesség: Nem publikált adatok
– Méret: Nincs részletes adat a hosszra és magasságra vonatkozóan
– Vezérlőrendszer: Kézi vezérlés
– Fékrendszer: Mechanikus fékrendszer
Szolgálati történelem
A GS&WR McDonnell 2-4-0 gőzmozdonyokat főként személyszállító vonatok vontatására használták Írország vasútvonalain. Nagy sebességük és hatékonyságuk miatt gyakran bevetették őket gyorsvonati szolgálatokban is. A mozdonyok megbízható működésükkel járultak hozzá a vasúti közlekedés fejlődéséhez az országban. Az idő előrehaladtával azonban a gőzmozdonyokat fokozatosan modernebb dízel- és elektromos mozdonyok váltották fel, ami szükségessé tette a GS&WR McDonnell 2-4-0 fokozatos kivonását a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GS&WR McDonnell 2-4-0 gőzmozdonyból nem maradtak fenn működőképes példányok, és nem találhatók meg múzeumi gyűjteményekben sem. Így jelenleg nincs ilyen típusú mozdony kiállítva sehol.
Érdekességek és kulturális hatás
A GS&WR McDonnell 2-4-0 mozdonyok a maguk korában elismertek voltak megjelenésük és tervezésük miatt. A mozdonyok nem csak a technikai innováció képviselői voltak, hanem az ipari forradalom egyik ikonikus darabjaként is számontartották őket.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |