GT22CU (EMD) dízelmozdony

A GT22CU (EMD) dízelmozdony kiemelkedik sokoldalúságával, hiszen számos ország vasútvonalain bizonyította megbízhatóságát az árufuvarozás és a személyszállítás terén.

Történeti háttér és gyártás

A GT22CU egy dízelmozdony, amelyet az Electro-Motive Diesel (EMD) gyártott. A mozdony fejlesztésének célja az volt, hogy kielégítse az egyre növekvő igényt a nagyobb teljesítményű és hatékonyabb dízelmozdonyok iránt a világ különböző vasúti rendszerein. Az EMD a GT22CU-t 1972-ben kezdte gyártani, és a mozdony főleg exportpiacokra készült, többek között Dél-Amerikába.

A mozdonyt különféle országokban használták, többek között Argentínában és Brazíliában. A gyártás során a GT22CU-t különféle igények alapján testreszabották, lehetővé téve a vasúttársaságok számára, hogy optimálisan használják fel a mozdony teljesítményét.

Technikai jellemzők

A GT22CU dízelmozdonyként lett megtervezve, amelynek főbb technikai jellemzői a következők:

  • Hajtás: Dízel
  • Teljesítmény: A mozdony 2250 lóerős (1680 kW)
  • Tengelyelrendezés: Co-Co, ami azt jelenti, hogy a mozdony három forgóvázzal rendelkezik, mindegyik forgóváz két tengellyel
  • Maximális sebesség: Általában 105 km/h körül
  • Méretek: A pontos méretek nem állnak rendelkezésre, de általában a hatalmas tömeg és hossz jellemzi a típust
  • Futómű: Gumiágyazású kerékpár
  • Fékrendszer: Légfékrendszer

Szolgálati történelem

A GT22CU mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására használták, valamint néhány esetben személyvonatoknál is. Az argentin és brazil vasúti rendszerekben jelentős szerepet játszottak, ahol megbízhatóságukkal és erejükkel kiemelkedtek. Az évek során néhány példányt átalakítottak vagy modernizáltak, hogy megfeleljenek a változó technológiai és környezeti követelményeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Nincs információ arról, hogy a GT22CU mozdonyok bármelyik példánya múzeumban lenne kiállítva vagy nosztalgiavonatok részeként működne. A legtöbb mozdony továbbra is szolgálatban van, vagy selejtezték őket.

Érdekességek és kulturális hatás

A GT22CU mozdonyok nemcsak a vasúti szakemberek körében ismertek, hanem a vasútbarát közösségekben is kedveltek. Modellvasúti verziók több gyártótól is elérhetők, ami lehetővé teszi a rajongók számára, hogy kisebb méretben is élvezhessék a mozdony látványát és működését.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Teljesítmény 2250 lóerő (1680 kW)
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 105 km/h

Hivatkozások

További információ a GT22CU dízelmozdonyról a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google