Történeti háttér és gyártás
A GT26MC egy jól ismert dízelmozdony, amelyet az amerikai Electro-Motive Division (EMD) gyártott. A mozdony gyártása 1967-ben kezdődött, válaszul a megnövekedett igényre a nagy teljesítményű dízelmozdonyok iránt, különösen a fejlődő országok vasútjai számára. Az EMD a GT26MC mozdonyt kifejezetten exportra tervezte, így számos országban üzemeltek, például Iránban, Jugoszláviában, Törökországban és Dél-Afrikában.
Technikai jellemzők
A GT26MC egy dízel-elektromos mozdony, amely nagy teljesítményű hajtásrendszerrel rendelkezik. A fő jellemzői közé tartozik a 16-645E3 típusú motor, amely 3000 lóerő (2237 kW) teljesítményre képes.
– Teljesítmény: 3000 lóerő
– Tengelyelrendezés: Co-Co
– Maximális sebesség: 140 km/h
– Fékrendszer: Knorr fékrendszer
– Hossz: kb. 18,5 méter
Szolgálati történelem
A GT26MC mozdonyok számos ország vasúthálózatán szolgáltak, ahol főként teher- és személyszállításra használták őket. Jelentős szerepet játszottak Irán és Jugoszlávia vasúti infrastruktúrájának fejlesztésében. Bár a korszerűbb mozdonyok megjelenése az évek során csökkentette a GT26MC jelentőségét, sokuk még ma is szolgálatban van.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Jelenleg nincsenek hivatalos információk arról, hogy a GT26MC mozdonyok közül bármelyik megmaradt volna múzeumi bemutatásra, azonban sok közülük még mindig aktív szolgálatban van világszerte.
Érdekességek és kulturális hatás
A GT26MC mozdonyoknál nem alakult ki különösebb kulturális rajongás vagy széles körű modellvasúti jelenlét. Azonban számos országban, ahol üzemeltek, a vasúti közlekedés gerincét képezték, és jelentős munkaerő-igényt teremtettek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Dízelmozdony |
Meghajtás | Dízel |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Teljesítmény | 3000 lóerő |
Tengelyelrendezés | Co-Co |
Maximális sebesség | 140 km/h |
Fékrendszer | Knorr fékrendszer |
Hossz | kb. 18,5 méter |
Hivatkozások
További információk a GT26MC mozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google