GT50AC (EMD) dízelmozdony

A GT50AC (EMD) dízelmozdony az amerikai vasúti innováció egyik kiemelkedő példája, amely hatékonyan ötvözi a modern technológiát a környezettudatos szállítással.

Történeti háttér és gyártás

A GT50AC, más néven az EMD WDG-5, az Electro-Motive Diesel (EMD) által gyártott dízelmozdony, amelyet elsősorban India számára fejlesztettek ki. A mozdony gyártását 2012-ben kezdték meg, fő célja a nehéz teherfuvarozás hatékonyabb kiszolgálása volt az indiai vasúthálózaton. A gyártás az indiai Patiala településen található Diesel Locomotive Works keretein belül zajlott.

A projekt az indiai vasúttársaság igényeire lett szabva, amely a teherfuvarozás kapacitásának növelésére törekedett. A WDG-5 megalkotásával az indiai vasúttársaság a teherkötöttséggel szemben is nagyobb hatékonyságot és megbízhatóságot kívánt elérni.

Technikai jellemzők

A GT50AC egy dízel-elektromos mozdony, amely kifejezetten nagy teljesítményű modellek közé sorolható. A jármű 5,500 lóerős teljesítményre képes, amelyet dízelmotorja biztosít. A tengelyelrendezése Co-Co, ami azt jelenti, hogy mindkét forgóvázán három tengely található, egyenként hajtott kerekekkel.

A mozdony maximális sebessége 100 km/h, ami tekintélyesnek számít a tehermozdonyok körében. A GT50AC méretei jelentősek: hosszúsága kb. 23 méter. A futóműveket és fékrendszert az indiai teherfuvarozás specifikus igényeihez igazították.

Szolgálati történelem

A WDG-5 elsődlegesen az Indiai Államvasutak szolgálatában áll, főként meghatározó teherkötöttségek kezelésére. A mozdonyok kiválóan teljesítenek nehéz körülmények között is, például nagy emelkedőkön vagy hosszú távú szállításoknál. A mozdonyok jelenleg is aktívan szolgálnak, modern technológiai megoldásaik révén hosszú távú működésre tervezték őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GT50AC vagy WDG-5 mozdonyok jelenleg nem szerepelnek múzeumokban, mivel aktív szolgálatban állnak és teljesítik az indiai vasúthálózat teherfuvarozási igényeit. Jelenleg nincs információ arról, hogy bármely példányt múzeumi kiállításokra szántak volna.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A GT50AC az indiai vasúti teherfuvarozás egyik legnagyobb teljesítményű mozdonya.
  • A mozdonyt kifejezetten az indiai körülményekhez és igényekhez igazították, ezzel például nagy emelkedőket és kanyargós utakat képes hatékonyan kezelni.
  • A mozdony modellvasúti változatai nem széles körben ismertek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 2000–napjaink – Automatizálás
Teljesítmény 5,500 lóerő
Tengelyelrendezés Co-Co
Maximális sebesség 100 km/h
Hossz 23 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_WDG-5

Képek

Források: Wikipédia, Google