Történeti háttér és gyártás
A GWR 1016 Class gőzmozdonyokat a Great Western Railway (GWR) részére gyártották 1867-től kezdődően. Ezeket a mozdonyokat Joseph Armstrong tervezte, aki a GWR vezető mérnöke volt abban az időben. Az igény a mozdonyok kifejlesztésére az angliai vasúti szállítás növekvő szükségleteiből fakadt, különös tekintettel a belföldi személy- és áruszállítás hatékonyabbá tételére. A gyártást Swindonban végezték, ami a GWR fő gyártóhelyszíne volt. Összesen 20 darab ilyen mozdony készült.
Technikai jellemzők
A GWR 1016 Class gőzmozdony egy kéthengeres, külső elrendezésű mozdony volt. Főként a gőzmeghajtással működött, ami a korszak jellegzetessége volt. Ezek a mozdonyok egy 0-6-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelentette, hogy hat hajtott kereke volt, de vezetőkerekek nélkül. A maximális sebessége körülbelül 60 km/óra lehetett. A mozdonyokat áruszállításra tervezték, és nem voltak utasok számára kialakított férőhelyek. A vezérlésük egyszerű, a kor technikai színvonalának megfelelő volt.
Szolgálati történelem
A GWR 1016 Class gőzmozdonyokat főként az Egyesült Királyság területén használták, ahol a Great Western Railway vonalain közlekedtek. Az 1800-as évek végén és az 1900-as évek elején voltak szolgálatban, különösen teherforgalomban alkalmazták őket. A mozdonyok nem szenvedtek jelentős átalakításokon vagy modernizációkon a szolgálati idejük alatt. A legtöbb mozdonyt az 1920-as évek végére vagy az 1930-as évek elejére vonták ki a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a GWR 1016 Class mozdonyok közül egy sem maradt fenn. Nem találhatóak meg múzeumokban vagy nosztalgiavasutakon, így napjainkban már csak történelmi feljegyzésekben találkozhatunk velük.
Érdekességek és kulturális hatás
- A GWR 1016 Class mozdonyok tipikus képviselői voltak a 19. századi brit vasúti technológiának.
- Bár nem maradtak fenn, a modellezők körében népszerűek voltak egy időben, és több méretarányos modell készült róluk.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |