GWR 3201 Class gőzmozdony

A GWR 3201 Class gőzmozdony a 19. század végén a Brit Nagy Nyugati Vasútnál szolgált, kiemelve a korabeli mérnöki tervezés kifinomultságát és a vasúti közlekedés gyors fejlődését.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 3201 Class gőzmozdonyokat a Great Western Railway (GWR) számára fejlesztették ki. Ezeket a mozdonyokat elsősorban teherszállításra tervezték. Az 1884-es gyártási év során a GWR Swindon Works készítette őket.

A mozdonyok az 1880-as évek közepén jelentek meg a vasúti közlekedés rohamos fejlődése miatt. A GWR 3201 Class az igényekre válaszul készült, hogy hatékonyabban lehessen kezelni a növekvő teherszállítási feladatokat. A mozdonyból összesen 20 darab készült, melyek mind az Egyesült Királyság vasútjain szolgáltak.

Technikai jellemzők

A GWR 3201 Class gőzmozdonyok technikai jellemzői kifejezetten a teherszállításra optimalizáltak. A mozdony gőzhajtású volt, amely akkoriban a legelterjedtebb hajtásmódnak számított.

  • Tengelyelrendezés: 0-6-0, ami jelentős teherbírás biztosítására alkalmas.
  • Teljesítmény: Részleteiben nem ismert, de a korszakra jellemző standard gőzteljesítményt nyújtott.
  • Maximális sebesség: Általában nem készült gyorsvonati szolgálatra, ezért a sebessége is ehhez igazodott.

Szolgálati történelem

A GWR 3201 Class mozdonyok jelentős részt vállaltak az Egyesült Királyság teherszállítási feladatainak ellátásában a GWR hálózatán. Használatukat főleg belföldi tehervonatokban tartották számon.

A mozdonyok több évtizedig álltak szolgálatban, megbízhatóságuknak köszönhetően. Az ipari forradalom utáni időszakban, a vasútfejlesztések következményeként, modernizálódó flották váltották fel őket, ami miatt lassan kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon, a GWR 3201 Class mozdonyok közül egy sem maradt fenn múzeumi vagy megőrzött példányként. A technológiai fejlődés miatt az ilyen jellegű mozdonyok szinte teljesen eltűntek.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GWR 3201 Class nem tudott jelentős kulturális hatást kifejteni, a GWR mint vasúttársaság sokak számára ismerős a brit vasúttörténelemben. A mozdonyok közvetlenül nem váltak modelltárggyá, de a korszakot jellemző vasúti modellezésben gyakran megjelennek a hasonló típusok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások