GWR 3700 Class gőzmozdony

A GWR 3700 Class gőzmozdony a brit vasúti történelem ikonikus szereplője, amely eleganciájával és teljesítményével forradalmasította a XIX. századi vasúti közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 3700 Class gőzmozdony, más néven „City Class”, az angol Great Western Railway (GWR) megbízásából készült. Az első példányt 1902-ben gyártották, válaszul az utazási igények növekedésére, azzal a céllal, hogy gyors és megbízható személyszállítást biztosítsanak. A tervezésért George Jackson Churchward volt felelős, aki a GWR vezető mérnöke volt ebben az időszakban. A mozdonyokat a Swindonban található GWR üzemében gyártották, és összesen 20 darabot állítottak elő.

Technikai jellemzők

A GWR 3700 Class egy gőzmozdony, amely 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezik. A hajtást gőz biztosítja, amelyet egy űrméretű kazán generál. A mozdony maximális sebessége elérhette a 137 km/h-t, ami jelentős előrelépést jelentett a korábbi modellekhez képest, így kiválóan alkalmas volt expressz vonatok vontatására. A mozdony hossza 18 méter, és a maximális vízkészletének tárkapacitása 11 köbméter. A mozdonyok kettős fékrendszerrel voltak felszerelve: gőz- és vákuumfékekkel.

Szolgálati történelem

A GWR 3700 Class mozdonyokat főként Nagy-Britanniában használták gyorsvonati szolgáltatásokra. A City of Truro nevű mozdony különösen híressé vált, amikor 1904-ben állítólag meghaladta a 100 mérföld/órás (160 km/h) sebességet, bár ez az adat vitatott. A mozdonyok az 1930-as évekig álltak szolgálatban, amikor a modernebb típusok megjelenése miatt kezdtek kivonásra kerülni. A legtöbb példányt az 1940-es években selejtezték.

Megőrzött példányok / Múzeumi szereplés

A GWR 3700 Class mozdonyból sajnos csak egyetlen példány maradt fenn, a híres „City of Truro”. Ez a mozdony most a National Railway Museum Yorkban található meg, ahol a látogatók megtekinthetik. Bár nem teljesen üzemképes, a mozdony időnként részt vesz nosztalgiaeseményeken, és különleges kiállításokon is bemutatják.

Érdekességek és kulturális hatás

A „City of Truro” mozdony legendás státuszt élvez a vasúttörténelemben, állítólag elsőként érte el a 100 mérföld/órás sebességet. Ez nagy hatással volt a gőzmozdonyok technikai fejlődésére és népszerűségére. A mozdony és annak elért eredményei gyakran szerepelnek vasúti könyvekben és modellezési körökben. A GWR 3700 Class mozdonyok másolatai gyakoriak a modellvasút-gyártók kínálatában, ami tovább növeli kulturális jelentőségüket.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 137 km/h
Hossz 18 m
Vízkészlet 11 köbméter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_3700_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google