GWR 4073 Class 5043 Earl of Mount Edgcumbe gőzmozdony

A GWR 4073 Class 5043 Earl of Mount Edgcumbe gőzmozdony a brit vasúti történelem ikonikus alakja, mely elegáns kialakításával és megbízhatóságával a múlt század közepének vasúti közlekedését fémjelezte.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 4073 Class 5043 Earl of Mount Edgcumbe egy ikonikus brit gőzmozdony, amelyet a Great Western Railway (GWR) számára gyártottak. A mozdonyt 1936-ban készítették a Swindon Műhelyben, a GWR egyik központi gyártóhelyszínén. A 4073-as osztály (más néven ‘Castle’ osztály) a GWR igényére készült, hogy növeljék a London és más nagyvárosok közötti vasúti szolgáltatások sebességét és kapacitását. Ezt az osztályt Charles Collett tervezte, aki a GWR főmérnöke volt.

A 4073-as osztályból összesen 171 példány készült, és ezek a mozdonyok a GWR prémium expressz vonatait vontatták. A ‘Castle’ osztály megalkotásának fő célja az volt, hogy a korábbi ‘Star’ osztályú mozdonyoknál nagyobb teljesítményt nyújtsanak, ami lehetővé tette, hogy gyorsabban és nagyobb távolságokat tegyenek meg.

Technikai jellemzők

A ‘Castle’ osztályú gőzmozdonyok, köztük a 5043 Earl of Mount Edgcumbe, teknológiai szempontból előremutató járművek voltak a maguk korában.

Hajtásrendszer: Gőz
Teljesítmény: A mozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezésűek, ami azt jelenti, hogy négy vezetőkerék és hat meghajtókerék van alattuk.
Maximális sebesség: Elérhették a 145 km/h sebességet, amely akkoriban kimagasló adat volt.
Méret: A mozdony hossza 21,64 méter.
Férőhely: Bár nem utasszállításra tervezték, a mozdonyok első osztályú kényelmet nyújtottak a vontatott kocsikban.
Futómű: Keményebb, strapabíró kialakítású, hogy bírja a nagy sebességű utazásokat.
Fékrendszer: Gőzüzemű fékekkel szerelték fel, amelyek akkoriban a legjobbnak számítottak.

Szolgálati történelem

Az Earl of Mount Edgcumbe mozdony a GWR szolgálatában állt, és elsősorban expressz vonatok vontatására használták. A mozdony főként London és más nagy brit városok közötti útvonalakon dolgozott, ahol gyorsaságával és megbízhatóságával vált ismertté. A második világháború után továbbra is szolgálatban maradt, majd 1963-ban vonták ki a forgalomból, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan lecserélték dízel és elektromos mozdonyokra.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 5043 Earl of Mount Edgcumbe szerencsés kivétel, amely megmenekült a selejtezéstől. Manapság működőképes állapotban van, és a Tyseley Locomotive Works gondozásában van Birmingham közelében. Gyakran részt vesz nosztalgiavonatokban, és különböző vasúti eseményeken tűnik fel újra és újra, ahol a résztvevők megcsodálhatják ezt a történelmi gépet.

Érdekességek és kulturális hatás

A GWR 4073 Class 5043 Earl of Mount Edgcumbe mozdonyt széles körben tisztelik a vasúti rajongók körében, és számos modellvasút-gyártó készítette el a maga méretarányos verzióját. A ‘Castle’ osztályú mozdonyok híresek arról, hogy a brit vasúti történelem egyik legszebb járművei közé tartoznak, amit nem csak a teljesítményüknek, hanem elegáns megjelenésüknek is köszönhetnek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1936
Maximális sebesség 145 km/h
Tengelyelrendezés 4-6-0
Hossz 21,64 méter

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_4073_Class_5043_Earl_of_Mount_Edgcumbe

Képek

Források: Wikipédia, Google