Történeti háttér és gyártás
A GWR 4073 Class 5043 Earl of Mount Edgcumbe egy ikonikus brit gőzmozdony, amelyet a Great Western Railway (GWR) számára gyártottak. A mozdonyt 1936-ban készítették a Swindon Műhelyben, a GWR egyik központi gyártóhelyszínén. A 4073-as osztály (más néven ‘Castle’ osztály) a GWR igényére készült, hogy növeljék a London és más nagyvárosok közötti vasúti szolgáltatások sebességét és kapacitását. Ezt az osztályt Charles Collett tervezte, aki a GWR főmérnöke volt.
A 4073-as osztályból összesen 171 példány készült, és ezek a mozdonyok a GWR prémium expressz vonatait vontatták. A ‘Castle’ osztály megalkotásának fő célja az volt, hogy a korábbi ‘Star’ osztályú mozdonyoknál nagyobb teljesítményt nyújtsanak, ami lehetővé tette, hogy gyorsabban és nagyobb távolságokat tegyenek meg.
Technikai jellemzők
A ‘Castle’ osztályú gőzmozdonyok, köztük a 5043 Earl of Mount Edgcumbe, teknológiai szempontból előremutató járművek voltak a maguk korában.
– Hajtásrendszer: Gőz
– Teljesítmény: A mozdonyok 4-6-0 tengelyelrendezésűek, ami azt jelenti, hogy négy vezetőkerék és hat meghajtókerék van alattuk.
– Maximális sebesség: Elérhették a 145 km/h sebességet, amely akkoriban kimagasló adat volt.
– Méret: A mozdony hossza 21,64 méter.
– Férőhely: Bár nem utasszállításra tervezték, a mozdonyok első osztályú kényelmet nyújtottak a vontatott kocsikban.
– Futómű: Keményebb, strapabíró kialakítású, hogy bírja a nagy sebességű utazásokat.
– Fékrendszer: Gőzüzemű fékekkel szerelték fel, amelyek akkoriban a legjobbnak számítottak.
Szolgálati történelem
Az Earl of Mount Edgcumbe mozdony a GWR szolgálatában állt, és elsősorban expressz vonatok vontatására használták. A mozdony főként London és más nagy brit városok közötti útvonalakon dolgozott, ahol gyorsaságával és megbízhatóságával vált ismertté. A második világháború után továbbra is szolgálatban maradt, majd 1963-ban vonták ki a forgalomból, amikor a gőzmozdonyokat fokozatosan lecserélték dízel és elektromos mozdonyokra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A 5043 Earl of Mount Edgcumbe szerencsés kivétel, amely megmenekült a selejtezéstől. Manapság működőképes állapotban van, és a Tyseley Locomotive Works gondozásában van Birmingham közelében. Gyakran részt vesz nosztalgiavonatokban, és különböző vasúti eseményeken tűnik fel újra és újra, ahol a résztvevők megcsodálhatják ezt a történelmi gépet.
Érdekességek és kulturális hatás
A GWR 4073 Class 5043 Earl of Mount Edgcumbe mozdonyt széles körben tisztelik a vasúti rajongók körében, és számos modellvasút-gyártó készítette el a maga méretarányos verzióját. A ‘Castle’ osztályú mozdonyok híresek arról, hogy a brit vasúti történelem egyik legszebb járművei közé tartoznak, amit nem csak a teljesítményüknek, hanem elegáns megjelenésüknek is köszönhetnek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Gyártási év | 1936 |
Maximális sebesség | 145 km/h |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Hossz | 21,64 méter |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_4073_Class_5043_Earl_of_Mount_Edgcumbe
Képek
Források: Wikipédia, Google