Történeti háttér és gyártás
A GWR 4073 Class gőzmozdonyokat, más néven „Castle Class” mozdonyokat az angol Great Western Railway (GWR) fejlesztette ki. A mozdonyokat 1923-ban kezdték gyártani a Swindon Works gyárban, amely a GWR tulajdonában volt. Az igény ezen mozdonyok kifejlesztésére a gyorsabban fejlődő brit vasúti közlekedésből fakadt, ugyanis egy olyan gőzmozdonyra volt szükség, ami képes nagy sebességen és hatékonyan közlekedni a személyszállító vonatokon.
A „Castle Class” a korábbi „Star Class” továbbfejlesztett változata volt. Charles Collett tervezte, aki a GWR főmérnöke volt ebben az időszakban. A mozdonyból összesen 171 darabot gyártottak, és ezek főként az Egyesült Királyság területén üzemeltek.
Technikai jellemzők
A GWR 4073 Class gőzmozdonyok hajtásrendszere gőz alapú, amelyet szén tüzelésével állítottak elő. Egy tipikus „Castle Class” mozdony teljesítménye körülbelül 4000 lóerő volt, ami lehetővé tette számukra, hogy gyorsvonatok vontatására is alkalmasak legyenek.
- Tengelyelrendezés: 4-6-0
- Maximális sebesség: körülbelül 100 km/h (60 mph)
- Hossz: 21,34 méter
- Magasság: 4,09 méter
- Tengelytáv: 8,23 méter
- Futómű: két futó tengely, hat meghajtó tengely
Szolgálati történelem
A GWR 4073 Class mozdonyokat főként az Egyesült Királyságban használták, elsősorban a Great Western Railway vonalán. Ezek a mozdonyok nagy teljesítményük és megbízhatóságuk miatt gyorsvonatok vontatására specializálódtak. Az 1950-es évek közepére azonban a gőzmozdonyokat fokozatosan felváltották a modernebb dízel- és elektromos mozdonyok.
Egyes mozdonyok túlélték a selejtezéseket, és nosztalgia járatokon is közlekednek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Több „Castle Class” mozdony is megmaradt, közülük néhány működőképes állapotban van, és alkalmanként nosztalgia vonatokon közlekednek. Ezen kívül több múzeumban is megtalálhatók, például a Didcot Railway Centre-ben.
Érdekességek és kulturális hatás
A „Castle Class” mozdonyokat a vasúti rajongók közössége nagyra értékeli. Ezek a mozdonyok nem csak a vasúti közlekedés ikonikus elemei, hanem a brit ipari örökség részei is. Számos vasútmodell gyártó készítette el a „Castle Class” kicsinyített mását, ami népszerű a modellezők körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Teljesítmény | 4000 lóerő |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 21,34 méter |
Magasság | 4,09 méter |
Tengelytáv | 8,23 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google