GWR 4200 Class gőzmozdony

A GWR 4200 Class gőzmozdony a 20. század elején a brit vasutak ikonikus szereplőjévé vált, főként kiemelkedő teljesítményével a nehéz tehervonatok vontatásában.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 4200 Class gőzmozdonyokat a Great Western Railway (GWR) készítette, és az első példány 1910-ben gördült ki a gyártósorról. Ezt a sorozatot kifejezetten a nehéz tehervonatok kezelésére tervezték, különösen a bányászati régiókban, ahol meredek emelkedőket kellett leküzdeni. A mozdonyokat az angliai Swindonban gyártották, és a GWR volt a fő megrendelő. Az 1910-es bevezetéstől kezdve több mint 100 példány készült ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A GWR 4200 Class egy gőzmeghajtású mozdony volt, melyet 2-8-0 tengelyelrendezéssel terveztek. Ez a konfiguráció különösen alkalmas volt nagy tehervonatok vontatására. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt, ami a korabeli teherszállításhoz elegendő volt. A gőzmozdonyok rendelkeztek egy nagyméretű kazánnal, amely a szükséges gőzt termelte a hajtás biztosításához. A teljesítményhez szükséges szén és víz felvétele szintén jelentős kapacitást igényelt.

Szolgálati történelem

A GWR 4200 Class mozdonyokat főleg az Egyesült Királyság területén használták, különösen a GWR hálózatán belül. Főleg teherszállításra alkalmazták őket, azonban néhány esetben személyszállítási célokra is. A mozdonyokat a tartósságukért és megbízhatóságukért kedvelték, így hosszú évekig szolgálatban maradtak. A kivonásuk a 20. század közepén kezdődött meg, amikor a dízelmeghajtású mozdonyok kezdték átvenni a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GWR 4200 Class mozdonyok közül több is megőrzésre került, és ma különböző vasúti múzeumokban valamint nosztalgiavasútvonalakon találhatók meg. Egyes példányok még mindig működőképesek, és rendszeresen részt vesznek nosztalgiavonat-üzemeltetésben az Egyesült Királyságban.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A GWR 4200 Class mozdonyok a brit ipari örökség ikonikus részei.
  • Számos vasútmodellező társaság készített méretarányos modelleket ezekből a mozdonyokból.
  • A rajongók körében népszerűek, különösen a brit vasúttörténet iránt érdeklődők között.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-0
Maximális sebesség 65 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_4200_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google