Történeti háttér és gyártás
A GWR 5100 Class gőzmozdonyokat a Great Western Railway (GWR) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék a megnövekedett forgalmi igényeket a 20. század elején. Az első példányt 1903-ban gyártották. A mozdonyokat Swindonban, az Egyesült Királyságban, a GWR híres műhelyében készítették. A tervezés célja az elővárosi és városi személyszállítás hatékonyságának növelése volt. A sorozatból összesen 140 darab készült, és elsősorban a brit vasúthálózat különböző részein álltak szolgálatba.
Technikai jellemzők
A GWR 5100 Class gőzmozdony egy szénnel fűtött gőz meghajtású jármű. A mozdony 2-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkezik, ami stabilitást és jó vonóerőt biztosított. Maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt, ami lehetővé tette a gyors elővárosi közlekedést. A mozdony hossza körülbelül 12,8 méter volt, és jellemzően személyszállító vonatok élén közlekedett elővárosi és regionális útvonalakon. Az irányítást hagyományos vezérlőeszközökkel oldották meg, és gőzfék rendszert alkalmaztak, amelyet az akkori technológia színvonalának megfelelően alakítottak ki.
Szolgálati történelem
A GWR 5100 Class mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyság területén alkalmazták, ahol nagy megbízhatóságuk és teljesítményük miatt közkedveltek voltak. Szolgálatuk során elővárosi személyszállításban játszottak jelentős szerepet, ahol gyors és hatékony közlekedést biztosítottak. Az osztály utolsó példányait az 1950-es évek végén és az 1960-as évek elején vonták ki a forgalomból, ahogy a dízel és elektromos mozdonyok fokozatosan átvették a gőzmozdonyok helyét.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A GWR 5100 Class mozdonyokból sajnos egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban, és nem találhatóak meg múzeumokban sem. Ennek ellenére a rajongók és a vasúti történészek körében nagy érdeklődés övezi őket, köszönhetően jelentős történelmi szerepüknek.
Érdekességek és kulturális hatás
- Bár a GWR 5100 Class mozdonyok nem élveznek nagy filmes hírnevet, a brit vasúti történelmi dokumentumokban gyakran említik őket a gőzmozdonyok közlekedésében játszott szerepük miatt.
- Számos modellvasút-gyártó készített méretarányos modelljeit a GWR 5100 Class mozdonyoknak, ami tovább növelte népszerűségüket a vasúti modellezők körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-2 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Hossz | 12,8 méter |
Gyártási év | 1903 |
Példányszám | 140 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/GWR_5100_Class
Képek
Források: Wikipédia, Google