GWR 517 Class gőzmozdony

A GWR 517 Class gőzmozdony a 19. század végén vált népszerűvé Nagy-Britanniában, különleges kialakításával és megbízhatóságával hozzájárulva a vasúti közlekedés fejlődéséhez.

Történeti háttér és gyártás

A GWR 517 Class gőzmozdonyt a Nagy Nyugati Vasút (Great Western Railway, GWR) fejlesztette ki az 1860-as évek végén. A sorozat elsősorban az elővárosi és a helyi forgalom igényeit szolgálta ki. Az első darab 1868-ban gördült ki a Swindoni műhelyből, amely a GWR központi gyártóüzeme volt.

A mozdonyokat Joseph Armstrong mérnök vezette be, aki a GWR főmérnökeként dolgozott abban az időszakban. A GWR 517 Class egy sikeres sorozattá nőtte ki magát, és a gyártás egészen a 1900-as évek elejéig folytatódott. Összesen körülbelül 107 példány készült a típusból.

Technikai jellemzők

A GWR 517 Class gőzmozdony kiemelkedő volt a korabeli technikai színvonalon. A mozdony hajtását hagyományos gőzzel valósították meg, amely forradalmian új megoldásokat hozott a regionális vasúti közlekedésben.

  • Tengelyelrendezés: Az elrendezés 0-4-2 volt, ami azt jelenti, hogy a mozdony négy hajtott tengellyel és két szabadon futó tengellyel rendelkezett.
  • Teljesítmény: A mozdony teljesítménye elegendő volt ahhoz, hogy kisebb vonatokkal megbirkózzon az elővárosi és regionális útvonalakon.
  • Maximális sebesség: Az átlagos sebesség körülbelül 50 km/h volt, ami a korabeli igényeknek megfelelt.
  • Méretek: A mozdonyok többsége körülbelül 10 méter hosszú volt.
  • Fékrendszer: A mozdony kézifékkel és gőzfékekkel volt felszerelve.

Szolgálati történelem

A GWR 517 Class mozdonyokat főként Angliában használták, különösen a Nagy Nyugati Vasút hálózatán belül. A mozdonyok az elővárosi és helyi személyszállítás szolgálatában álltak, és kedvező fogadtatásra találtak a megrendelők körében.

A sorozatot az 1920-as évekig használták, bár néhány darab már korábban kivonásra került a forgalomból. A mozdonyok egy része átalakításokon is átesett, például új kazánt vagy modernizált fékrendszert kapott a hosszabb élettartam érdekében.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A GWR 517 Class mozdonyokból sajnos nem maradt fenn működőképes példány. Azonban néhány darab megőrzésre került különböző brit vasúti múzeumok gyűjteményeiben, így a látogatók megismerhetik ezen ikonikus gőzmozdonyok történetét.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a GWR 517 Class mozdonyok nem tettek szert széleskörű hírnévre a popkultúra vagy filmek világában, a vasúti rajongók és modellezők körében nagy népszerűségnek örvendenek. Számos modellvasút gyártó kínálatában megtalálhatóak méretarányos modelljeik, amelyek a vasúti történelem kedvelőinek nyújtanak örömet.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1850–1899 – Gőz fénykora

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google