HGe 4/4 II elektromos mozdony

A HGe 4/4 II elektromos mozdony a svájci Alpok meredek vonalaira tervezték, kifejezetten a fogaskerekű vasutak igényeihez igazodva, biztosítva a stabil és megbízható közlekedést.

Történeti háttér és gyártás

Az HGe 4/4 II elektromos mozdonyt az 1980-as évek közepén fejlesztették ki, hogy megfeleljen a Svájci Alpok meredek emelkedőin való közlekedés kihívásainak. Az igény az Alpokban közlekedő vonatok teljesítményének és hatékonyságának növelése volt. A mozdonyokat a svájci SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) és a BBC (Brown, Boveri & Cie) vállalatok közösen gyártották.

Az első példányok 1985-ben készültek el, és a MGB (Matterhorn Gotthard Bahn) megrendelésére 6 darab készült. Ezek a mozdonyok különösen fontos szerepet játszottak a hegyi vasútvonalakon, ahol a teljesítmény és a megbízhatóság kulcsfontosságú volt.

Technikai jellemzők

Az HGe 4/4 II egy korszerű elektromos mozdony, melyet 1,000 V DC villamos hajtásrendszer működtet. A mozdonyok teljesítménye jelentős, így a meredek pályákon is kiválóan használhatók. A mozdony tengelyelrendezése Bo’Bo’, ami azt jelenti, hogy négy hajtott tengellyel rendelkezik, melyek mindegyikét külön villanymotor hajtja.

  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Teljes hossz: 12.5 méter
  • Tömeg: körülbelül 62 tonna
  • A mozdonyok képesek akár 1000 tonnás vonatok vontatására is a meredek lejtőkön.

A mozdonyok fékrendszere modern és megbízható, amely lehetővé teszi a biztonságos megállást a meredek hegyi vonalakon is. A vezérlés korszerű, a mozdonyvezetők számára könnyen kezelhető.

Szolgálati történelem

Az HGe 4/4 II mozdonyokat elsősorban Svájcban, a Matterhorn Gotthard Bahn vonalain használták. Kiválóan teljesítettek a meredek és kanyargós hegyi vasutakon, ahol más típusú mozdonyok nehézségekbe ütköztek volna. A mozdonyok hosszú időn keresztül megbízhatóan szolgáltak, biztosítva a zökkenőmentes személy- és teherszállítást az Alpokban.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nincsenek széles körben ismert megőrzött példányok az HGe 4/4 II sorozatból múzeumokban vagy nosztalgiavonatok sablonjaként. Azonban ezek a mozdonyok továbbra is fontos szerepet töltenek be a svájci vasúti közlekedésben, biztosítva a hegyi vonalak kiszolgálását.

Érdekességek és kulturális hatás

Az HGe 4/4 II mozdonyok a svájci hegyi vasutak ikonikus képviselőivé váltak. Jól ismert modelljük számos vasúti modellező gyártó kínálatában szerepel, ami a vasútmodellezők körében is népszerűvé teszi őket. Ezek a mozdonyok nemcsak a valós életben, de a modellezők világában is fontos szerepet játszanak, reprezentálva Svájc mérnöki teljesítményét a meredek hegyi vasútvonalakon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Elektromos mozdony
Meghajtás Elektromos
Korszak 1970–1999 – Modern járművek
Maximális sebesség 90 km/h
Tömeg 62 tonna
Tengelyelrendezés Bo’Bo’
Villamos feszültség 1,000 V DC

Hivatkozások

HGe 4/4 II – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google