Történeti háttér és gyártás
Az Indian locomotive class WAM-4 egy fontos mérföldkő az indiai vasúttörténelemben, amelyet a 20. század második felében fejlesztettek ki. A WAM-4 mozdony kialakítása a növekvő teherszállítási és személyforgalmi igények kielégítésére történt. Az első példányt 1970-ben gyártották, és főként az indiai vasutak használatára szánták. A gyártást az indiai Chittaranjan Locomotive Works (CLW) végezte, amely az ország egyik vezető mozdonygyártó vállalata.
A WAM-4 mozdonyok gyártása egészen a késő 1990-es évekig folytatódott, hosszú távú megrendelésekkel az Indiai Államvasutaktól. Több mint 500 ilyen mozdony készült, és ezek az elektromos mozdonyok kulcsszerepet játszottak az indiai vasúti hálózat elektrifikációjában.
Technikai jellemzők
A WAM-4 mozdonyok elektromos meghajtásúak, és AC áramrendszert használnak. Az ilyen típusú mozdonyok tengelyelrendezése B-B, ami azt jelenti, hogy két hajtott tengelypár van egy-egy forgóvázon. A mozdony teljesítménye körülbelül 3,850 lóerő, ami a személy- és teherszállításban is jelentős sebességnövekedést eredményezett.
A maximális sebességük megközelíti a 110 km/h-t, így ideálisak voltak az elővárosi és a hosszú távú vonatokhoz egyaránt. A mozdony hossza körülbelül 18,5 méter, ami tipikus az ilyen típusú elektromos mozdonyok esetében. Emellett pneumatikus fékrendszerrel és automata sebességszabályozóval rendelkeznek, ami növeli a vasútbiztonságot.
Szolgálati történelem
A WAM-4 mozdonyok az Indiai Vasút gerincévé váltak, részt vettek mind személy-, mind teherszállítási feladatokban. Elsősorban az ország központi és északi régióiban működtek, és jelentős mértékben hozzájárultak az indiai vasutak elektrifikációs fejlődéséhez. Az évek során számos kisebb modernizációs programban vettek részt, hogy lépést tartsanak a technikai fejlődéssel.
A mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, ahogy újabb és hatékonyabb modellek jelentek meg, de egyes példányok még a 21. század elején is teljesítettek szolgálatot.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A WAM-4 mozdonyok közül több példány is megmaradt megőrzési célból, mivel az indiai vasúti közösség fontos részének tekintik őket. Az Indiai Vasútmúzeumokban több WAM-4 is megtekinthető, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik ezeknek a mozdonyoknak a technikai jellemzőit és történelmét.
Érdekességek és kulturális hatás
A WAM-4 mozdonyoknak nagy szerepe volt az indiai közlekedési kultúrában, számos vasúti rajongó kedvelt modellje lett. A típus könnyen felismerhető megjelenése és megbízhatósága miatt a vonatszimulátorok és modellezők körében is népszerűvé váltak. Bár a mozdonyok nem jelentek meg jelentős filmekben vagy könyvekben, az indiai vasútközösségben közismert, mint az elektrifikáció egyik úttörője.
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_locomotive_class_WAM-4
Járműtípus | Elektromos mozdony |
Meghajtás | Elektromos |
Korszak | 1970–1999 – Modern járművek |
Tengelyelrendezés | B-B |
Teljesítmény | 3,850 lóerő |
Maximális sebesség | 110 km/h |
Hossz | 18,5 méter |
Fékrendszer | Pneumatikus |
Képek
Források: Wikipédia, Google